Skattetabell en Suède

Modérateurs: suede, LaFred, Modérateurs

Skattetabell en Suède

Messagepar Addhara » Lun Nov 09, 2015 8:02 pm

Hello,

Je deterre un vieux topic... J'ai quelques questions d'ordre general sur les impots. J'ai beneficie d'un contrat europeen particulier pendant deux ans sans taxes. Je passe a un contrat classique car mon boss est content :) Ca tombe bien, je ne veux pas rentrer. Du coup, ils m'ont demande des paperasses comme Skatteverket avec Skattetabell. J'ai bien compris que c'etait pour le calcul des taxes et donc le calcul du brut. J'ai regarder cette table, vous savez comment ca se lit et a quoi correspondent les 6 colonnes? Un peu de curiosite generale :)

Merci

Stephanie (heureuse future payeuse de taxes suedoises)
Addhara
Suédonaute discret
Suédonaute discret

Publicite

Sponsor

Re: Skattetabell en Suède

Messagepar suede » Mar Nov 10, 2015 9:39 pm

Bonjour
Quelques infos : http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... e86ee.html
Pour 2015
Kolumn 1 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1950 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 2 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1949 eller tidigare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 3 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1938–1949. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till ett högre jobbskatteavdrag än enligt kolumn 1.

Kolumn 4 avser löner, arvoden och liknande ersättningar till den som är född 1937 eller tidigare. Allmän pensionsavgift ska inte betalas. Inkomsten ger samma rätt till jobbskatteavdrag som enligt kolumn 3.

Kolumn 5 avser andra pensionsgrundande ersättningar än löner m.m., t.ex. ersättning från arbetslöshetskassa och egen arbetsskadelivränta, till den som är född 1938 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas på inkomsten men denna ger inte rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 6 avser sådana inkomster (t.ex. pensioner) till den som är född 1950 eller senare, som inte är underlag för allmän pensionsavgift och inte ger rätt till jobbskatteavdrag.

Kolumn 1: salaire etc pour les gens nées après 1950

Kolumn 2 revenu (en particulier pension) pour les personnes nées avant 1950 et sur lesquelles on ne paye entre autre pas de cotisations retraite (par de jobbskatteavdrag)

Kolumn 3 revenu pour les personnes nées entre 1938–1949 sur lesquelles on paye des cotisations retraites (et on a le jobbskatteavdrag).

Kolumn 4 revenu pour les personnes nées avant 1938. pas de cotisations retraite mais droit au jobbskatteavdrag comme pour la kolumn 3

Kolumn 5 autre revenus que les salaires (chomage etc) pour les personnes née apres 1938. Cotisations retraite mais pas skatteavdrag.

Kolumn 6 revenu (par ex retraite) pour les personnes nées apres 1950, qui ne sont pas soumises aux cotisations retraites et on a pas le jobbskatteavdrag.
suede
Site Admin
Site Admin

Niveau de suédois: Avancé

Publicite

.

Retourner vers Impôts et fiscalité franco-suédoise

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message