une motion du "parlement"

L'ancienne colonie suédoise de S:t Barthélemy et son histoire.

Modérateurs: chager, suede, Modérateurs

Re: une motion du "parlement"

Messagepar S:t Barthélemysällskapet » Mer Nov 12, 2008 3:13 pm

d'accord, c'est la motion qui était à être envoyée à une commission... j'ai cru un moment qu'il était question de l'enquête à être envoyée à une commission... et j'y voyais de moins en moins clair :lol:

effectivement la motion a ensuite été envoyée devant le « Allmänna Besvärs- och Ekonomi utskottet »... je n'ai pas trouvé de traduction en français mais une traduction en anglais : le "General Appeal- and Economical Committee"
S:t Barthélemysällskapet
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Publicite

Sponsor

Messagepar JacquesG » Mer Nov 12, 2008 3:39 pm

knatte a écrit:
Jag anser Rikets Ständer värdigt, att både uttrycka den önskan , det slafveriets upphörande på Sveriges enda Coloni och medlen till detta ändamåls vinnande företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet.

"Je considère les Etats dignes, et de même exprimer la volonté, que la fin de l'esclavage sur la seule colonnie de la Suède et [que] les moyens pour arriver à cette fin préalablement soient objet pour une telle attention bienfaisante/charitable. "

C"est l'avis du membre de "Riksdagen" qui propose la motion dans laquelle il demande simplement une enquête (à, en plus, être envoyée à une commission, c'est à dire sans garantie d'arriver jamais à la vue du Roi).

En fait, "Riksdagen" n'était pas intéressé par les affaires qu'il voyait comme du Roi et avait la volonté d'y mettre fin mais il craignait le prix à payer (pour acheter la liberté des esclaves, notamment).

OK, mais c'est "värdigt" et pas "värdiga"! = det är värdigt för Rikets Ständer...
Donc: " je considère que le parlement s'honnorerait de formuler le souhait que...."
Tant qu'à faire, il vaut mieux que la traduction soit en français correct :wink:

Avec tes explications, je comprends mieux de quoi il en retourne. Il est clair que le parlement hésitait face aux conséquences économiques/financières, le p. français n'a pas réagi autrement à l'époque!
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar S:t Barthélemysällskapet » Mer Nov 12, 2008 5:54 pm

une toute dernière question par rapport à cette motion... à quoi correspond cette date 6 april 1835/1836 (deux dates sont citées mais se rapportent manifestement à la même chose), je comprends qu'il s'agirait d'une « Lettre Gracieuse » de Sa Majesté à l’attention des « États Généraux du Royaume » ? mais que stipule t-elle "exactement" ?

Redan i den Nådiga Skrifvelsen till Rikets Ständer af den 6 april 1836 yttrar sig Kongl. Maj :t , att den genomgripande förändring , som för Westindien uppstått genom Engelska Regeringens välgörande beslut , att upphäfva lifegenskapen för Negrerna i sina Colonier , i af-seende på de öfriga , påkallar deras Regeringars allvarliga och faderliga uppmärksamhet.

- - -

Redan i den nådiga Skrifvelsen till Rikets Ständer den 6 april 1835 yttrar sig Kongl. Maj:t , att den genomgripande förändring , som för Westindien uppstått genom Engelska Regeringens välgörande beslut , att upphäfva lifegenskapen för Negrerna i sina Kolonier , i afseende på öfriga påkallar deras Regeringars allvarliga och faderliga uppmärksamhet.
Modifié en dernier par S:t Barthélemysällskapet le Mer Nov 12, 2008 8:16 pm, modifié 1 fois.
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar JacquesG » Mer Nov 12, 2008 7:53 pm

"Déjà dans son adresse aux États du Royaume, en date du 6 avril 1835/6, sa Royale Majesté exprimait l'idée que le changement radical survenu aux Indes Occidentales en raison de l'heureuse décision du Gouvernement anglais d'abolir le servage pour les noirs de ses colonies, appelle, eu égard aux autres, l'attention sérieuse et paternelle de leurs gouvernements."

Souligné : je ne suis pas absolument sûr du sens (disons seulement à 90/100!), et pas non plus de l'orthographe. Les autres : les autres noirs, des autres colonies...???
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar S:t Barthélemysällskapet » Mer Nov 12, 2008 8:17 pm

j'y vois en tous cas plus clair... merci :wink:

je vous relance également sur la phrase traduite par knatte et que vous avez reprise, je ne suis pas sûr d'avoir bien compris la deuxième partie de cette phrase...

knatte a écrit:Jag anser Rikets Ständer värdigt, att både uttrycka den önskan , det slafveriets upphörande på Sveriges enda Coloni och medlen till detta ändamåls vinnande företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet.

"Je considère les Etats dignes, et de même exprimer la volonté, que la fin de l'esclavage sur la seule colonnie de la Suède et [que] les moyens pour arriver à cette fin préalablement soient objet pour une telle attention bienfaisante/charitable."

j'ai repris cette partie mais ça ne me semble pas tourner tout à fait rond :
"que les moyens pour arriver à cette fin préalablement soient objet pour une telle attention charitable" / = que les moyens d'y arriver fassent l'objet d'une telle attention charitable ?
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar JacquesG » Mer Nov 12, 2008 8:39 pm

Ça y est, j'ai compris la structure de cette phrase :noel2: Il m'en faut, du temps, pour comprendre une chose si simple!

Une petite collation, et puis je vous mets ça au propre... :food-smiley-002:

"Je considère qu'il serait digne des États du Royaume d'exprimer le souhait que la fin de l'esclavage
dans la seule colonie de la Suède et que les moyens pour atteindre ce but soient tous deux
préalablement l'objet d'une telle attention bienveillante"

Ce que je me demande: préalablement à quoi. Le reste du texte éclaire probablement ce point.
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar S:t Barthélemysällskapet » Mer Nov 12, 2008 10:39 pm

bravo

l'objet d'une attention bienveillante... de la part du Roi...préalablement à celle des « États Généraux du Royaume »... ?

voici la partie disponible du reste du texte... 2 versions [il est indifféremment question de "Memorial", "motion", "anförande", "text"...] à peu de choses identiques :

Geyers pour/devant la "BORGARSTÅNDET " :
"Ehuru Sverige , genom tractaterne med England af den 6 november 1824 och med Frankrike af den 21 Maji 1836 , slutit sig till det ädla förbund , som bemödar sig att undertrycka slaf-handeln;-ehuru genom Kongl. Förordningen af den 7 januarii 1830 , jämte tillägget af den l mars samma år , all slafhandel är belagd med lifsstraff , finnes en Svensk tillhörighet , der slafveriet är inhemskt , der slafvar följaktligen kunna köpas och säljas , -nemligen ön Barthélemy. De meddelanden Konungen vid hvarje Riksdag , låter komma till Ständernas kännedom om Coloniens tillstånd , berättiga dem att deröfver yttra sig , och detta måste ostridigt blifva en pligt , då mensklighet och rättvisa dertill uppfordra. Redan i den Nådiga Skrifvelsen till Rikets Ständer af den 6 april 1836 yttrar sig Kongl. Maj :t , att den genomgripande förändring , som för Westindien uppstått genom Engelska Regeringens välgörande beslut , att upphäfva lifegenskapen för Negrerna i sina Colonier , i af-seende på de öfriga , påkallar deras Regeringars allvarliga och faderliga uppmärksamhet. Jag anser Rikets Ständer värdigt, att både uttrycka den önskan , det slafveriets upphörande på Sveriges enda Coloni och medlen till detta ändamåls vinnande företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet. Med anledning af 56§ Riksdagsordningen , får jag vördsamt yrka , att Rikets Ständer hos Kongl. Maj:t genom underdånig Skrifvelse måtte anhålla , det Kongl. Maj:t täcktes anbefalla och till Ständernas kunskap låta komma till en undersökning om slafveriets tillstånd på ön S:t Barthélemy samt om de tjenligaste medel för slafveriets afkaffande derstädes. På denna Motion anhåller jag om remiss till vederbörligt Utskott"

puis Erik Gustav Geijer pour/devant la "PRÄSTSTÅNDET" :
"Äfven Sverige har slutit sig till den ädla saken. Det förband sig genom traktaterna med England , af den 6 november 1824 , och med Frankrike , af den 21 maj 1836 , till gemensamma bemödanden att undertrycka slafhandeln. Genom kongl. Förordningen af den 7 januari 1830 , jemte tillägget af den l mars s.å. , belades all slafhandel med lifsstraff. Likväl finnes en Svensk tillhörighet , der slafveriet är inhemskt , der slafven är egendom och följaktligen kan köpas och säljas. Det är ön S:t Barthelemy , ... De meddelanden , Kungen vid hvarje Riksdag låtit komma till Ständernas kännedom om koloniens tillstånd , berättiga dem att deröfver yttra sig , och denna rätt måste ostridigt blifva en pligt , om mensklighet och rättvisa dertill uppfordra. Redan i den nådiga Skrifvelsen till Rikets Ständer den 6 april 1835 yttrar sig Kongl. Maj:t , att den genomgripande förändring , som för Westindien uppstått genom Engelska Regeringens välgörande beslut , att upphäfva lifegenskapen för Negrerna i sina Kolonier , i afseende på öfriga påkallar deras Regeringars allvarliga och faderliga uppmärksamhet. Jag anser Rikets Ständer värdigt att uttrycka den önskan , der slafveriets upphörande på Sveriges enda koloni och medlen till detta ändamåls vinnande må företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet. ... Med anledning af 56§ R.O. får jag vördsamt yrka , att Rikets Ständer hos Kongl. Maj:t genom underdånig Skrifvelse måtte anhålla , det Kongl. Majrt täcktes anbefalla och till Rikets Ständers kunskap låta komma en undersökning om slafvarnes tillstånd på ön S:t Barthelemy , samt om de tjenligaste medel för slafveriets afskaffande derstädes. - På denna motion anhåller jag om remiss till vederbörligt utskott."

sommes-nous éclairés ?
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar knatte » Mer Nov 12, 2008 11:51 pm

JacquesG a écrit:
knatte a écrit:
Jag anser Rikets Ständer värdigt, att både uttrycka den önskan , det slafveriets upphörande på Sveriges enda Coloni och medlen till detta ändamåls vinnande företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet.

"Je considère les Etats dignes, et de même exprimer la volonté, que la fin de l'esclavage sur la seule colonnie de la Suède et [que] les moyens pour arriver à cette fin préalablement soient objet pour une telle attention bienfaisante/charitable. "

C"est l'avis du membre de "Riksdagen" qui propose la motion dans laquelle il demande simplement une enquête (à, en plus, être envoyée à une commission, c'est à dire sans garantie d'arriver jamais à la vue du Roi).

En fait, "Riksdagen" n'était pas intéressé par les affaires qu'il voyait comme du Roi et avait la volonté d'y mettre fin mais il craignait le prix à payer (pour acheter la liberté des esclaves, notamment).

OK, mais c'est "värdigt" et pas "värdiga"! = det är värdigt för Rikets Ständer...
Donc: " je considère que le parlement s'honnorerait de formuler le souhait que...."
Tant qu'à faire, il vaut mieux que la traduction soit en français correct :wink:
...
Modifié en dernier par knatte le Jeu Nov 13, 2008 1:01 am, modifié 1 fois.
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar knatte » Jeu Nov 13, 2008 12:04 am

JacquesG a écrit:"Déjà dans son adresse aux États du Royaume, en date du 6 avril 1835/6, sa Royale Majesté exprimait l'idée que le changement radical survenu aux Indes Occidentales en raison de l'heureuse décision du Gouvernement anglais d'abolir le servage pour les noirs de ses colonies, appelle, eu égard aux autres, l'attention sérieuse et paternelle de leurs gouvernements."

Souligné : je ne suis pas absolument sûr du sens (disons seulement à 90/100!), et pas non plus de l'orthographe. Les autres : les autres noirs, des autres colonies...???

Il s'agit des autres colonnies, je pense (ce sont les colonnies qui ont un gouvernement).
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar knatte » Jeu Nov 13, 2008 12:50 am

S:t Barthélemysällskapet a écrit:bravo

l'objet d'une attention bienveillante... de la part du Roi...préalablement à celle des « États Généraux du Royaume »... ?

voici la partie disponible du reste du texte... 2 versions [il est indifféremment question de "Memorial", "motion", "anförande", "text"...] à peu de choses identiques :

Geyers pour/devant la "BORGARSTÅNDET " :
"Ehuru Sverige , genom tractaterne med England af den 6 november 1824 och med Frankrike af den 21 Maji 1836 , slutit sig till det ädla förbund , som bemödar sig att undertrycka slaf-handeln;-ehuru genom Kongl. Förordningen af den 7 januarii 1830 , jämte tillägget af den l mars samma år , all slafhandel är belagd med lifsstraff , finnes en Svensk tillhörighet , der slafveriet är inhemskt , der slafvar följaktligen kunna köpas och säljas , -nemligen ön Barthélemy. De meddelanden Konungen vid hvarje Riksdag , låter komma till Ständernas kännedom om Coloniens tillstånd , berättiga dem att deröfver yttra sig , och detta måste ostridigt blifva en pligt , då mensklighet och rättvisa dertill uppfordra. Redan i den Nådiga Skrifvelsen till Rikets Ständer af den 6 april 1836 yttrar sig Kongl. Maj :t , att den genomgripande förändring , som för Westindien uppstått genom Engelska Regeringens välgörande beslut , att upphäfva lifegenskapen för Negrerna i sina Colonier , i af-seende på de öfriga , påkallar deras Regeringars allvarliga och faderliga uppmärksamhet. Jag anser Rikets Ständer värdigt, att både uttrycka den önskan , det slafveriets upphörande på Sveriges enda Coloni och medlen till detta ändamåls vinnande företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet. Med anledning af 56§ Riksdagsordningen , får jag vördsamt yrka , att Rikets Ständer hos Kongl. Maj:t genom underdånig Skrifvelse måtte anhålla , det Kongl. Maj:t täcktes anbefalla och till Ständernas kunskap låta komma till en undersökning om slafveriets tillstånd på ön S:t Barthélemy samt om de tjenligaste medel för slafveriets afkaffande derstädes. På denna Motion anhåller jag om remiss till vederbörligt Utskott"

puis Erik Gustav Geijer pour/devant la "PRÄSTSTÅNDET" :
"Äfven Sverige har slutit sig till den ädla saken. Det förband sig genom traktaterna med England , af den 6 november 1824 , och med Frankrike , af den 21 maj 1836 , till gemensamma bemödanden att undertrycka slafhandeln. Genom kongl. Förordningen af den 7 januari 1830 , jemte tillägget af den l mars s.å. , belades all slafhandel med lifsstraff. Likväl finnes en Svensk tillhörighet , der slafveriet är inhemskt , der slafven är egendom och följaktligen kan köpas och säljas. Det är ön S:t Barthelemy , ... De meddelanden , Kungen vid hvarje Riksdag låtit komma till Ständernas kännedom om koloniens tillstånd , berättiga dem att deröfver yttra sig , och denna rätt måste ostridigt blifva en pligt , om mensklighet och rättvisa dertill uppfordra. Redan i den nådiga Skrifvelsen till Rikets Ständer den 6 april 1835 yttrar sig Kongl. Maj:t , att den genomgripande förändring , som för Westindien uppstått genom Engelska Regeringens välgörande beslut , att upphäfva lifegenskapen för Negrerna i sina Kolonier , i afseende på öfriga påkallar deras Regeringars allvarliga och faderliga uppmärksamhet. Jag anser Rikets Ständer värdigt att uttrycka den önskan , der slafveriets upphörande på Sveriges enda koloni och medlen till detta ändamåls vinnande må företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet. ... Med anledning af 56§ R.O. får jag vördsamt yrka , att Rikets Ständer hos Kongl. Maj:t genom underdånig Skrifvelse måtte anhålla , det Kongl. Majrt täcktes anbefalla och till Rikets Ständers kunskap låta komma en undersökning om slafvarnes tillstånd på ön S:t Barthelemy , samt om de tjenligaste medel för slafveriets afskaffande derstädes. - På denna motion anhåller jag om remiss till vederbörligt utskott."

sommes-nous éclairés ?

Les formulations sont très différentes en fait :

Jag anser Rikets Ständer värdigt att uttrycka den önskan , der slafveriets upphörande på Sveriges enda koloni och medlen till detta ändamåls vinnande må företrädesvis bli föremål för en sådan välgörande uppmärksamhet.

"uttrycka den önskan , der slafveriets upphörande ..." veut dire "exprimer le souhait, dans lequel la fin de l'esclavage ..."
"der" est l'ancienne écriture pour "där", là
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar S:t Barthélemysällskapet » Jeu Nov 13, 2008 11:45 am

La formulation est très différente mais le sens est exactement le même n'est ce pas ?
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar JacquesG » Jeu Nov 13, 2008 3:36 pm

Je suis tenté de dire que oui!
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar S:t Barthélemysällskapet » Jeu Nov 13, 2008 6:10 pm

merci de cette confirmation :wink:

je pense que nous avons fait le tour de cette motion du "parlement"... puisque vous êtes en forme je vous propose de se retrouver autour de cette Ordonnance du 2 Mai 1786 ! :P
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Publicite

.

Précédente

Retourner vers Saint Barthélemy