Bor det några svenskar i Côtes d'Armor ?

Les différents infos sur la Suède et les pays nordiques en France : association, clun de sport, film, festival, french connexion...

Modérateur: Modérateurs

Bor det några svenskar i Côtes d'Armor ?

Messagepar Annorlunda » Lun Mar 17, 2014 5:54 pm

Hej,

Jag bor I Paimpol, som ligger i Bretagne i departemangen 22, Côtes d'Armor. Jag undrar om det finns några svenskar i området. Det vorre ju så kul att lyssna och prata svenska igen !
Annorlunda
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Niveau de suédois: Moyen

Publicite

Sponsor

Re: Bor det några svenskar i Côtes d'Armor ?

Messagepar suede » Mar Mar 18, 2014 6:29 pm

I vilket området bor du?
suede
Site Admin
Site Admin

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar Annorlunda » Mer Mar 19, 2014 10:13 am

Hej, jag bor i Paimpol, en liten stad av ca 8000invånare, som ligger circa mitt i den norra kusten av Bretagne, mellan Saint-brieuc och Perros-Guirec. Framför Paimpol finns en ö som heter Bréhat. Där har Ernst Josephson, en svensk målare från slutet av 18:00talet bott.
Annorlunda
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar suede » Mer Mar 19, 2014 8:23 pm

OK. Fel ände ;-)
suede
Site Admin
Site Admin

Messagepar knatte » Sam Mar 22, 2014 1:51 am

Annorlunda a écrit:Hej, jag bor i Paimpol, en liten stad av ca 8000invånare, som ligger circa mitt i den norra kusten av Bretagne, mellan Saint-brieuc och Perros-Guirec. Framför Paimpol finns en ö som heter Bréhat. Där har Ernst Josephson, en svensk målare från slutet av 18:00talet bott.

Jag bor inte i länet men har många goda minnen ifrån såväl Bréhat som Paimpol ; jag har både bott och ankrat där (men då hette det Côte de Nord).

Josephson var eldsjälen i den oppositionnella grupp av skandinaviska konstnärer som tröttnat på Konstakademien i Stockholm och samlades i Paris/Frankrike, "pariserpojkarna". I gruppen ingick den "folkkäre" Carl Larsson (som har en utställning i Petit Palais i Paris nu).
Mera känd i Frankrike är/var Josephsons vän, Allan Österlind, som kom till Bréhat samtidigt men bodde där mycket längre ; Josephson blev ju sjuk och fördes först till Paris men fick efter några dagar tas till Sverige. Han hade fått för sig att Österlind var "Jesus Kristus" och skulle korsfästas (efteråt skulle då Josephson gifta sig med änkan). Men då Österlind inte ville "tro" att han var "Jesus Kristus" ville Josephson offra Österlinds sexåriga dotter till Gud - som en gång Abraham offrat Isak - så att denne skulle förmås ge Österlind tron ... :shock:
På Nationalmuseet finns Österlind och även hans hustru med dottern Anna porträtterade av Josephson.

De båda omgicks på Bréhat med bland andra poeten Haraucourt. Det är faktiskt tack vare honom jag fick tillfälle att bo två somrar på ön ... :)
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar Annorlunda » Sam Mar 22, 2014 11:21 am

Hej,
Tack för ditt lärorika och roliga meddelande. En farlig konstnär att ha som vän, denna Josephson...Tack vare detta upptäcker jag att det var Haraucourt som skrev den berömda "Partir, c'est mourir un peu"...Om du råkar åka eller segla ? igen till Bréhat, slå ett meddelande, det vorre kul att träffas !
Annorlunda
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar knatte » Sam Mar 22, 2014 6:37 pm

Annorlunda a écrit:Hej,
Tack för ditt lärorika och roliga meddelande. En farlig konstnär att ha som vän, denna Josephson...Tack vare detta upptäcker jag att det var Haraucourt som skrev den berömda "Partir, c'est mourir un peu"...Om du råkar åka eller segla ? igen till Bréhat, slå ett meddelande, det vorre kul att träffas !

Tack.

Den dikten lärde mig två "detaljer" i franska språket, ordet "rondel" som inte har med rörmokeri att göra, och, kanske intressantare, konstruktionen med prepositionen "à" istället för "pour" i andra strofen "c’est mourir à ce qu’on aime".
Haraucourt bodde ända uppe vid fyren "le Paon".
Josephson och Österlind kom från la Creuse (au Cercle suédois à Paris il y a un beau paysage peint par Österlind, "La Creuse") - de var på vift (fru Österlind väntade barn) - stannade till i Tréboul och sedan i byn Loquivy väster om Arcouëst - det som senare skulle kallas "Sorbonne-plage" - où on prend le bateau pour Bréhat. Till en början bodde de på "Cambuse du baleinier" (som senare kom att heta "Cabaret des décapités" där Josephson och Österlind vistades ofta) :
http://patrimoine.region-bretagne.fr/sd ... IA22015355
Josephson köpte för mindre än 300 kronor ett hus med ett rum, jordgolv, en "skåpsäng", ett bord och en stol men jag vet inte var det låg.

Österlind sålde mycket av sitt skapande men Josephson nästan ingenting ; han hade knappast pengar till färg och det tärde naturligtvis på hans självförtroende.

Efter Josephsons utspel om att offra Österlinds dotter genom att skära halsen av henne fick Österlind nog. Att han själv skulle korsfästas kunde han kanske avvärja när den tiden kom men nu var måttet rågat. Han tog Josephson med på tåget till Paris och hyste in honom en första natt hos en bekant i den skandinaviska kolonien. På förmiddagen dagen efter fick han veta att Josephson hade gormat och fört oväsen hela natten och fortsatte med det på morgonen. I nöden och för att få slut på eländet fick Österlind (tillfälligt ?) "tron" sig given, gick in till Josephson och röt :
"Jesus Kristus befaller dig att hålla tyst och klä på dig !".

Någon tid efter stod det klart att Josephson måste skickas hem till Sverige, en person i den skandinaviska konstnärskolonien tog tåget med honom till Le Havre och därifrån båten till Göteborg.
Josephson stannade i Sverige och Österlind i Frankrike.
Österlind bar troligen på en tung skuldkänsla : hans lillebror som hade velat bli officerare i Marinen, fick i en lek ett öga utstucket av sin storebror och kunde därför inte komma in på sjöskolan.

Den skandinaviska konstnärskoloniens glansperiod varade i 30-40 år.
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar Marianne35 » Dim Oct 05, 2014 6:56 pm

Hej !
Jag är fransk-svensk och bor nära Dinard (35).
Det skulle vara jätte kul att träffas och prata svenska ! :smilie_flagge12:
Marianne35
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar Annorlunda » Lun Oct 06, 2014 11:00 am

Hej Marianne !

om inte du har ett annat tillfälle att åka till Paimpol, vi skulle kunna träffas mellan Dinard och Paimpol, t ex Saint-Brieuc, eller Lamballe.
Det vore möjligt för mig efter den 15/10, när det passar dig
vad tycker du om det ?

vi hörs,

Marie-Noëlle
Annorlunda
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar suede » Lun Oct 06, 2014 3:13 pm

Var bor du nära Dinard? Mot Saint-Malo eller mot Saint-Jacut?
suede
Site Admin
Site Admin

Messagepar Marianne35 » Jeu Jan 01, 2015 5:03 pm

Hej !

Jag bor i Le Minihic-sur-Rance, mellan Dinard och Plouer-sur-Rance.
Gott nytt år :smilie_flagge12:

suede a écrit:Var bor du nära Dinard? Mot Saint-Malo eller mot Saint-Jacut?
Marianne35
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar madicken » Mar Juin 09, 2015 11:08 am

Hej !

jag bor nära Dinan. Vore kul att träffas !
madicken

Publicite

.

Retourner vers La Suède en France

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message