Betala skatten i slutet av året

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Betala skatten i slutet av året

Messagepar pettisson » Mer Mar 14, 2012 5:47 pm

Hejsan,

Vad är det för hittepå som jag tror mig läst om att man i Frankrike inte får lönen netto utan att man i slutet av året betalar inkomstskatten av hela året?!

Stämmer detta verkligen? Det låter ju sjukt! Kan de göra det krångligare? Så man måste alltså då stoppa undan pengar under årets gång för att sedan betala en jättreäkning till skatteverket i slutet av året?
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Publicite

Sponsor

Re: Betala skatten i slutet av året

Messagepar suede » Mer Mar 14, 2012 6:38 pm

Hej!
Man betalar skatten året efter utom den sociala delen som tas ut från din lön.

Det är ganska lik sverige förutom att i Sverige tar man skatten under hela året från lönen och betalar restskatt året efter. I Frankirke är restskatt hela skatten :-)

Det är dock bara en halv sanning. Du kan betala skatten varje månad via autogiro för att undvika att ha betala allt på en gång.
suede
Site Admin
Site Admin

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar pettisson » Mer Mar 14, 2012 7:47 pm

Så då måste man alltså lägga undan pengar. Lönen man ser på kontot är inte det man kan spendera. Besynnerligt...
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar suede » Mer Mar 14, 2012 8:49 pm

Ja och nej. I praktiskt folk betalar varje månad via autogiro och har ingenting att betala året efter). Annars brukar det vara betalning i tre delar.

En skillnad är att dem sociala avgifter (försäkring, m m) tas ut från lönen i Frankrike men inkomstskatten betalas separat.
I Sverige tar man ut en klump från lönen men man vet inte det som är sociala avgifter (dvs finansierar pension, f-kassa och a-kassa) och det som är skatten.

Eftersom det bara är inkomstskatt som betalas efteråt i Frankrike och inte den sociala delen är det ändå inte "så mycket".
Som doktorand tjänade jag ca 15 000 SEK/månad i 90-talet och betalade knapp en månad i inkomstskatt. (däremot 20-25% av lönen tas bort för sociala avgifter). Det gav ca 33% vilket motsvarar det som man betalar i Sverige.

Så om man ser vad du har på din lönespec i Frankrike
- Brutto lön
- Lista över alla avgifter som du betalar
- Eventuellt extra-sjukförsäkring (mutuelles)
- Netto lön dvs det som du får

På den årliga nettolön beräknas en beskatbar lön året efter (det finns en del avdrag) och du betala skatt på det.

Hälsningar

Francois
suede
Site Admin
Site Admin

Messagepar pettisson » Jeu Mar 15, 2012 10:10 am

Hmm okej tack för ett bra svar! =)

Och om man har en SMIC-lön så betalar man ingen skatt, men de sociala avgifterna dras direkt så då behöver man inte tänka på någonting - är det rätt uppfattat av mig?
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar linoa » Jeu Mar 15, 2012 10:49 am

Herregud vilken jobbig tipic ! Men nyttigt alltså... Jag har väntat innan jag vågade öppna den. Jobbar du i någon finans avdelning Suede? Du verkar kunna detta utantill ! 8) .

Jag trivs väldigt bra i sverige nu när jag inte behöver göra någonting med skatten utan att någon sköter det för mig. Dessutom får jag varje år ganska mycket pengar, så det betyder även att någon sköter även mitt sparande :lol: . Sedan saknar jag totalt förmågan att kontrollera själv om uppgifterna stämmer, så man kan lura mig hur lätt som helst. :x .

Det som blev jättebesvärligt för mig var A-kassan då jag trodde att det skulle tas från lönen precis på samma sätt som i frankrike. Så när jag blev av med ett jobb en gång i början, så hade jag inga pengar från någon A-kassa. Jag måste nästan börja tänka på vilken jag ska välja nu då jag ska börja söka jobb om ett par månader. Har det någonting att göra med facket?

Det här med SMIC skulle jag svara att du har fattat rätt. Eller så har jag uppfattat det på samma sätt som dig när jag jobbade i Frankrike och fick SMIC-lön. Men det är så komplicerat att det kanske var så att mina föräldrar var tvungen att deklarera någonting av min lön eller något sånt?

Hur som helst flyttade jag till sverige innan jag började få riktiga lön så det var nog bra timming. Jag har fruktat varje år med tanken på att jag, någon dag, skulle sitta med allt detta och räkna ut och fylla i skattdeklarationen... Men lycka till Pettinson! Välkommen till frankrike !
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Messagepar suede » Jeu Mar 15, 2012 11:45 am

ja, om mah tjänar smic då är det ofta endast sociala avgifter som man måste betalas.
Kan vara bra att gör en skattedeklaration årets efter för att få på papper att man inte betala nån skatt. Kan vara användbar för att bå olika bidrag
suede
Site Admin
Site Admin

Messagepar pettisson » Jeu Mar 15, 2012 6:37 pm

Ja jag kan hålla med om att det inte är det roligaste ämnet att diskutera men ack så viktigt för att inte sätta sig i skiten. :P

Men det är bra, då vet jag hur det ligger till med SMIC också.
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message