Blir lite förolämpad

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Blir lite förolämpad

Messagepar pettisson » Mer Fév 01, 2012 4:04 pm

Eftersom nicolas 2 klagat så mycket på Sverige så måste jag nu ge Frankrike en känga ;)

Nej men för att vara seriös. Jag håller som mest på att läsa igenom alla ändlösa byråkratiska krav som ska uppfyllas på olika skolor.

CIEF (Universitet Lyon 2) hade de vanliga kraven av vad man ska bifoga men sedan när jag läser detta:

"Un extrait d’acte de naissance mentionnant la filiation du père
et de la mère traduit en français."

- så känner jag att jag blir förolämpad och att det inte angår någon alls vart jag är född eller vilka som är mina föräldrar. Detta är ju i ledet för en pré-inscription. Så en person ska ju sitta och bedöma mina papper. Vad är det som ska kunna bedömas med min födelseattest? Ska jag nekas studier om jag har fel föräldrar?

Nu måste jag ju ändå skaffa fram dessa papper. Hur man nu gör det. Detta kan ju inte få hindra mina studier. - Men jag har då aldrig i hela världen hört talas om att man ska behöva bevisa vilka som är sina föräldrar i Sverige för att kunna vara sig plugga, jobba, låna pengar eller vad som helst. Det angår ju bara mig!

Nu har jag gnällt klart.
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Publicite

Sponsor

Re: Blir lite förolämpad

Messagepar linoa » Mer Fév 01, 2012 6:16 pm

Ja... så sett är det faktiskt litet sjukt :? .. Jag har aldrig tänkt på det innan, men nu när du påpekar det kan man börja tänka efter. Vad du än vill göra i frankrike så måste födelseattesten vara med, litet som personnumret i Sverige faktiskt.

Jag kommer ihåg det från min praktik i ett socialt kontor att det var så besvärligt för vissa personer att skaffa den onödiga födelseattesten för att kunna skaffa någon slag bidrag eller komma in i något program, och vad spelar det för roll egentligen om de där människorna inte kunde få tag på födelseattesten, men nej, administrationen alltså... :roll:

Jag tror inte att någon kollar på närmare håll på själva attesten egentligen utan det är bara att administrationen i frankrike är så rigid, det har alltid funnits sedan evigheter och man ifrågasätter inte det utan så ska det vara. Men jag håller med... Det ställer litet etikfrågor ...

PS:
pettisson a écrit:Eftersom nicolas 2 klagat så mycket på Sverige så måste jag nu ge Frankrike en känga ;)

Bra att du slår tillbaka litet ! Du är fan den enda svenskan här(eller finns det fler som håller tyst?) så det är nästan en ojämn kamp :!:
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Messagepar pettisson » Mer Fév 01, 2012 11:30 pm

linoa a écrit:Bra att du slår tillbaka litet ! Du är fan den enda svenskan här(eller finns det fler som håller tyst?) så det är nästan en ojämn kamp :!:

Absolut! - Men jag är en man! Un homme viril quoi!

Det som känns "chockande" över att de vill ha födelseattest är att det känns väldigt personligt, plus att känns lite farligt. Vad ska man ha sånt i register för? För att kunna spåra personer ur olika etniska ursprung? Nu är det ju inte så nu. Men det kan ju användas på det sättet.
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar swedenerasmus » Jeu Fév 02, 2012 1:05 pm

Kanske är det för att försöka undvika att några av Bin Ladin eller Gaddhafis släktingar ska anmäla sig?
Allvarligt, förtår jag hur förolämpande det kan kännas, och att du klagar på det är helt rättvist! Till skillnad med de värdelösa generaliseringarna som nicolas2 skrev förr... :?

Men det är faktiskt lite samma med personnumret: Om det inte fanns i Sverige, så skulle det säkert krävas sådana dokument vid anmälningar, etc. här med, för det här numret ger ju ännu mer informationer om personen än bara en födelseattest. Skatteverket får kanske skicka en till dig?

linoa a écrit:Bra att du slår tillbaka litet ! Du är fan den enda svenskan här(eller finns det fler som håller tyst?) så det är nästan en ojämn kamp :!:

Ja, de finns: till exampel knatte, som pratar Molieres språk mer än flytande, så man glömmer ibland bort att han inte är fransk! :)
swedenerasmus
Suédonaute passionné
Suédonaute passionné

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar suede » Jeu Fév 02, 2012 5:25 pm

Hej!
I Sverige finns information tillgänlig i folkbokforing så det är precis samma sak. Du ger din personnummer och mottagare kan kolla alla uppgifter om dig.
Alla folkbokforing i världen är baserad på att X är en barn av Y och Z. Även svenskasystemet. Det märker du inte för att du är föd i. I Sverige finns en bilaga till uppehållstillstånd som heter "familjeuppgifter" och som innehåller allt om familjen : barn, föräldrar m m. Allt detta går in i folkbokföringssystemet.

Problemet som du beskriver ör ganska typiskt för alla som flyttar: folkbokföringssysteme är annorlunda från land till land.
Du är van att ha en centraliserad system där alla är identifierad med ett nummer medan i andra länder är det förbjudet att använda ett unik identifieringsnummer pga integritetskydd.
suede
Site Admin
Site Admin

Niveau de suédois: Avancé

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message