Den glade mannen eller den glada mannen

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Den glade mannen eller den glada mannen

Messagepar swedenerasmus » Jeu Avr 12, 2012 12:25 pm

Hej,

Här är en ganska "teknisk" språklig fråga, som jag ställer i följd av motsägelsefulla åsikter jag fick höra från olika svenskar, om änvändningen av den bestämda formen av ett adjektiv som beskriver en man. Alltså, den gamle mannen eller den gamla mannen? Låter det som, jag hört, lite omodern att säga gamle i så fall?
(Jag säger det för jag nu skriver en uppsats och har hittills använt denna form för ALLA adjektiven!)

Tack! :)
swedenerasmus
Suédonaute passionné
Suédonaute passionné

Niveau de suédois: Avancé

Publicite

Sponsor

Re: Den glade mannen eller den glada mannen

Messagepar knatte » Ven Avr 13, 2012 6:21 am

swedenerasmus a écrit:Hej,

Här är en ganska "teknisk" språklig fråga, som jag ställer i följd av motsägelsefulla åsikter jag fick höra från olika svenskar, om änvändningen av den bestämda formen av ett adjektiv som beskriver en man. Alltså, den gamle mannen eller den gamla mannen? Låter det som, jag hört, lite omodern att säga gamle i så fall?
(Jag säger det för jag nu skriver en uppsats och har hittills använt denna form för ALLA adjektiven!)

I min mening bör grundregeln vara "-e" i maskulinum singularis och "-a" i femininum och pluralis.

Frågan borde också ha förblivit "teknisk", dvs. språkvetenskaplig, men dessvärre har snarare blivit politisk.
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar pettisson » Ven Avr 13, 2012 1:46 pm

Jag kan inte svenska skrivregler på detta viset. Men jag kan hålla med om att spontant så känns det som att det låter lite mer gammalmodigt att säga den glade/gamle mannen.
Ibland kan det låta komiskt med - jag tänker på påhittade sagor eller liknande när man t.ex säger Gargamel den gamle, Hugo den glade, Stefan den tjocke. (Fast det är säkert korrekt grammatiskt).

Bästa vore om du ringde en svensklärare på universitetet pch frågade hur det egentligen ligger till. =)
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar swedenerasmus » Dim Avr 15, 2012 7:25 pm

Tack så mycket för svaren! :)

knatte a écrit:
swedenerasmus a écrit:Hej,

I min mening bör grundregeln vara "-e" i maskulinum singularis och "-a" i femininum och pluralis.

Frågan borde också ha förblivit "teknisk", dvs. språkvetenskaplig, men dessvärre har snarare blivit politisk.

Ja, jag kan lätt förstå att det har med jämlikheten att göra! Fast det är värre med franskan då även en miljon kvinnor med en man blir alla "män" grammatiskt!

pettisson a écrit:Jag kan inte svenska skrivregler på detta viset. Men jag kan hålla med om att spontant så känns det som att det låter lite mer gammalmodigt att säga den glade/gamle mannen.
Ibland kan det låta komiskt med - jag tänker på påhittade sagor eller liknande när man t.ex säger Gargamel den gamle, Hugo den glade, Stefan den tjocke. (Fast det är säkert korrekt grammatiskt).

Bästa vore om du ringde en svensklärare på universitetet pch frågade hur det egentligen ligger till. =)

Ok, jag tror nog att jag ska undvika använda denna regel! Ja, jag ska fråga en imorgon! ;)
swedenerasmus
Suédonaute passionné
Suédonaute passionné

Messagepar pettisson » Lun Avr 16, 2012 10:40 am

swedenerasmus a écrit:Ok, jag tror nog att jag ska undvika använda denna regel! Ja, jag ska fråga en imorgon! ;)

Berätta gärna vad du kommer fram till - jag är intresserad med :P
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar swedenerasmus » Mer Avr 18, 2012 2:45 pm

Ja, läraren sa ju att det var upp till mig: Att jag använder just den här formen ibland kan tolkas som politiskt inkorrekt och lite gammal... Men just nu att jag läser boken "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" märkt jag att författaren använde den gärna, och den "ändå" blev stor succé, så jag tänker göra detsamma! :D Min uppsats handlar ju trots allt om en riktig karl, Karl XIV Johan allias Bernadotte. :roll: Och nu är den färdig och skickad till läraren! :)
swedenerasmus
Suédonaute passionné
Suédonaute passionné

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message