Hej från didier69

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Hej från didier69

Messagepar didier69 » Sam Sep 29, 2007 12:53 am

Hej allesammans !

Jag är en 38 år gammal kille och bor i en liten stad i sydöstra Frankrike. Jag har börjat lära mig svenska då jag var tonåring. Jag tycker svenska är ett så vackert språk. Jag gillar jättemycket att skriva och prata på svenska. Jag gläder mig att jag har hittat det här forumet. Jag har en svensk vän som jag är i kontakt med sedan mer än tretton år och som bor i Helsingborg. Vi pratar ofta om skillnader mellan Sverige och Frankrike. Han säger mig att han tycker att fransk grammatik är svår. Jag undrar vad är åsikten av andra svenskar om det ? För min del tycker jag att svensk grammatik är inte så svår. I jämförelse med andra språk.

Hälsningar,
Didier
didier69
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Publicite

Sponsor

Messagepar linoa » Sam Sep 29, 2007 9:08 am

När jag började läsa svenska tyckte jag samma sak, att svenska gramatik var inte så svårt...

Men nu har jag ändrat mig. Det finns många regler i svenska grammatik, och också oregelbunden verber, undantager..med substantiv, bestämt form, obestämt form, possesiva pronomen... Ord föjld...Och så vidare... Och när man måste prata och tänka på alla dem tillsammans blir det jätte svårt !

Engelska grammatik är enklet tycker jag. Kanske Svenska grammatik ligger lite under tyskan och Franskan.
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Re: Hej från didier69

Messagepar Herr Omar » Sam Sep 29, 2007 11:06 am

didier69 a écrit:För min del tycker jag att svensk grammatik är inte så svår.

Hallå, Didier! Får jag bara påpeka att på korrekt svenska (så) blir det som följande:

"För min del tycker jag att svensk grammatik INTE ÄR så svår(t)."

(Ordföljden alltså...)

Just to put it right... :lol:
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar linoa » Sam Sep 29, 2007 12:29 pm

Säger man inte senskA grammatik? värför?
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Messagepar Herr Omar » Sam Sep 29, 2007 12:43 pm

linoa a écrit:Säger man inte senskA grammatik? värför?

svensk/svenskt/svenska = adjektiv, 3 former som jag kallar 1, 2 och 3.

Tredje formen ("svenska") används antingen som pluralform eller som s k bestämd form.

Du kan alltså säga: "svenskA bilar" (eftersom "bilar" är plural...)

eller: "den svenskA bilen" (eftersom "bilen" är bestämt)

Säger du "grammatik" innebär det att det ordet är obestämt - och då blir det "svensk grammatik" och inget annat.

Men säger du "grammatikEN", då är det bestämt, och ska du ha adjektivet före ordet blir det då "svenskA grammatiken" eller "den svenskA grammatiken".

Nu är det så att du kanske tänker på något annat, som heter "sammansatta ord". T ex "en svensklärare". Då pratar vi om en lärare i ämnet svenska, inte om en lärare som är svensk (för i så fall skriver vi "en svensk lärare").

Observera till sist att ett substantiv kan göras bestämt (det vill säga identifierbart) på olika sätt:

lärareN (= bestämt/identifierat genom ändelse)
min lärare (= bestämt/identifierat genom "min")
den lärare som du ser där borta (= bestämt/identifierat genom en fras)
Herr Omar
VIP
VIP

Re Hej från didier69

Messagepar didier69 » Sam Sep 29, 2007 8:48 pm

Hej Igen !

Ursäkta för grammatikaliska fel som jag har skrivit i mitt meddelande. Ja jag vet man måste ställa adverb före verb i en bisats. Jag är för tankspridd ibland. Jag tänkte inte på engelska, då jag sade "jag tycker att svensk grammatik inte är så svår". Enligt min mening är svensk och engelsk grammatiker på samma svårighetsgrad. I franskan finns det ändå många mera undantag och konjugationsböjningar än på svenska. Det är en grund bland andra varför jag tycker det om svenska språket.

Vänliga hälsningar,

didier69
didier69
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Re: Re Hej från didier69

Messagepar Herr Omar » Sam Sep 29, 2007 8:59 pm

didier69 a écrit:Hej Igen !

Ursäkta för grammatikaliska fel som jag har skrivit i mitt meddelande. Ja jag vet man måste ställa adverb före verb i en bisats. Jag är för tankspridd ibland. Jag tänkte inte på engelska, då jag sade "jag tycker att svensk grammatik inte är så svår". Enligt min mening är svensk och engelsk grammatiker på samma svårighetsgrad. I franskan finns det ändå många mera undantag och konjugationsböjningar än på svenska. Det är en grund bland andra varför jag tycker det om svenska språket.

Vänliga hälsningar,

didier69

FRANSK grammatik är HOPPLÖST svårt. T o m fransk stavning. Jag som är född och uppvuxen i Frankrike (dock bara 9-årig grundskola DÄR) har alltid med mig en liten "vérificateur d'orthographe", dvs vad som i Sverige kallas en ordlista. Men de franska verben blir ibland en svår nöt för mig...

Jag har också läst engelska på Stockholms universitet (80 poäng) en gång i tiden, och jag skulle aldrig påstå - så som många svenskar och fransmän gör - att "engelsk grammatik är lätt". Engelskt uttal är fruktansvärt inkonsekvent, deras prepositioner omöjliga att gissa.

Il ne faut pas en devenir constipé quand même...

A+
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar AudreyL » Sam Sep 29, 2007 9:46 pm

Jag håller med Herr Omar om att fransk grammatik är väldigt svår. Jag insåg det först när jag började undervisa franska för svenskar. Uppriktigt sagt, tyckte jag synd om dem ibland ...

Jag har alltid gillat grammatik. Jag tyckte om att läsa franska i Frankrike. Jag älskade att läsa svenska i Sverige. Och min uppfattning är att svensk grammatik är lättare. Engelsk grammatik är ganska enkel till en början, men jag tror att det blir svårare så fort man vill höja nivån lite. Nyanserna är otaliga på engelska.
La Française à l'accent suédois ;-)
Qui ne tente rien n'a rien !
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar Herr Omar » Sam Sep 29, 2007 9:52 pm

AudreyL a écrit:Jag håller med Herr Omar

TAKK så mykje, Audrej!
Herr Omar
VIP