Hej jag är ny med en fråga!

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Hej jag är ny med en fråga!

Messagepar pettisson » Lun Jan 23, 2012 10:44 pm

Hejsan!

Efter alla år så har man alltså mest på ren tur äntligen hittat ett forum värdigt mig själv! Att det skulle vara så svårt att finna ett svensk-fransk forum när det finns så många engelska-franska motsvarigheter!

Jag tänkte höra efter med er angående en sak jag grubblat på länge. Jag har ju en massa franska grammatikböcker osv. Men ibland så skulle jag behöva mer kvalificerad hjälp. På de engelska forumen så måste man ju ändå förstå vad som sägs på engelska innan man ska förstå det på svenska och det skapar ibland problem för mig.

Så hur ska man bete sig då? Är den enda vägen att jag måste skriva in mig på en franskakurs på universitet för att kunna få direkthjälp av en kunnig franskalärare? Problemet är ju ändå att kursen pågår bara under en viss tid och sedan står man där själv igen.

Jag är för tillfället 25 och läste till steg 4 på gymnasiet bara. Jag skulle väl mest säga att jag har problem med le subjonctif. Ja eller varför ljuga, jag förstår inte ett jota av det :)ha ha! Mina franska vänner förstår mig ändå när jag struntar i le subjonctif men det håller inte i längden!

För övrigt. En rolig reflektion för mig är att jag, efter att ha hittat detta forum och läst franska bloggar, insett att det faktiskt finns fransmän som har ett intresse av Sverige och att resa hit! Det trodde jag aldrig! Min första reaktion var "varför vill de komma hit? Här finns inget att se". Under skoltiden hade vi till exempel bara utbytesstudenter från Tyskland och jag hörde aldrig talas om några fransmän. Men det är uppenbart inte så ont om fransmän i vårat avlånga land! =)
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Publicite

Sponsor

Re: Hej jag är ny med en fråga!

Messagepar swedenerasmus » Mar Jan 24, 2012 3:31 pm

Hej och varmt välkommen hit! :)

Ja, det håller jag med, det inte finns så många fransk-svenskt forum på webben och det här är säkert det mest fullständiga som finns.
Annars är din reaktion helt normalt och förståelig. Hur många gånger frågats jag varför jag bestämde mig att flytta hit och lära mig svenska?! Det skulle jag ha svårt att säga!
Jag tycker att det kan förklaras av att Frankrike, för tillfället, men det gäller också Storbrittanien, USA, etc. låter ibland mycket attraktivt kulturellt för svenskar, bland studenter men inte bara. Men saken är att ni svenskar har det ofta svårt att se ert land som potentiellt attraktivt och intressant ur en kulturell synvinkel. Men Sverige är det, det lovar jag! :D Men är det väl inte alltid svårt att döma sig själv?
Iallafall, som du ska få se själv på det här forumet, finns det många fransmän som har stort intresse för ditt land, och många medlemmar här, oavsett om de bor i Frankrike, eller har bosatt sig i Sverige har lång erfarenhet av ditt land, dess språk, kultur, etc. de ska alltså säkert kunna hjälpa till om du är i panik med franskan.

Subjunktivet är ingen lätt grej, utan det blir ofta problem med detta bland unga fransmän.

Andra medlemmar, bland vilka JacquesG, före detta lärare!, ska kunna förklara det för dig på mycket bättre sätt, men här är en liten tumregel: Efter "QUE" är det stor chans att verbet som följer måste böljas med den subjunktiva formen. Bland annat när det innebärs något krav, t.ex.
"Il faut QUE tu viennes"

Lycka till med franskan! :smilie_flagge12: :smilie_flagge7:

Nicolas
swedenerasmus
Suédonaute passionné
Suédonaute passionné

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar pettisson » Mer Jan 25, 2012 11:29 am

Tack för välkomnandet =)

Så detta forum hör egentligen till en renodlad bilduppladdningssida? Blev lite förvånad bara - förväntade mig att det skulle vara något i stil med en upplysningssida likt: http://franskahemsidan.net/

Men ja visst tydligen så är Sverige exotiskt för er fransmän ;)
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar linoa » Mer Jan 25, 2012 12:57 pm

Jag behöver ofta hjälp med svenska när jag skriver uppsatser, och har tänkt att det fanns svenskar som behövde hjälp med franska. Därför har jag gjort en grupp på facebook som heter "Entraide rédaction Franco/Suedoise". Medlemmarna är både fransmän och svenskar och de som är med i gruppen ställer ofta frågor och svarar om allt som har med språk och skrivande att göra. Meningen är att hjälpas åt. Du får gärna kolla ;-)

PS:Jag försöker inte alls göra reklam för min grupp och hoppas att det inte är jobbigt att jag talar om den här på forumet. I fall det stör så förstår jag om ni tar bort min post.
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Messagepar swedenerasmus » Mer Jan 25, 2012 2:58 pm

Klokt av dig! Jag ska gå med i din grupp! :) Jag tror inte att du stör av något sätt! :D
swedenerasmus
Suédonaute passionné
Suédonaute passionné

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar pettisson » Mer Jan 25, 2012 5:04 pm

linoa a écrit:Jag behöver ofta hjälp med svenska när jag skriver uppsatser, och har tänkt att det fanns svenskar som behövde hjälp med franska. Därför har jag gjort en grupp på facebook som heter "Entraide rédaction Franco/Suedoise". Medlemmarna är både fransmän och svenskar och de som är med i gruppen ställer ofta frågor och svarar om allt som har med språk och skrivande att göra. Meningen är att hjälpas åt. Du får gärna kolla ;-)

PS:Jag försöker inte alls göra reklam för min grupp och hoppas att det inte är jobbigt att jag talar om den här på forumet. I fall det stör så förstår jag om ni tar bort min post.

Väldans bra! Tack för tipset!
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar linoa » Mer Jan 25, 2012 9:04 pm

Vad bra ! Då har jag addat båda tror jag. Fredrik, jag blev faktiskt förvånad när jag såg dig (alltså din förfrågan), för du har precis samma förnamn och efternamn som en kompis pojkvän ( han är också min kompis iofs...). Men först trodde jag att det var han i alla fall. :lol:
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Messagepar pettisson » Mer Jan 25, 2012 9:38 pm

Jajjemen jag är tillagd, ser bra ut. Om du blir osäker i framtiden vilken Fredrik som skriver så är antagligen jag den snyggaste. Det löser problemet.
pettisson
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar linoa » Jeu Jan 26, 2012 11:36 am

pettisson a écrit:Jajjemen jag är tillagd, ser bra ut. Om du blir osäker i framtiden vilken Fredrik som skriver så är antagligen jag den snyggaste. Det löser problemet.

Haha, då vet jag det ! :lol: :lol:
linoa
Suédonaute bavard
Suédonaute bavard

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message