Le lait de vache, aliment problématique

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Le lait de vache, aliment problématique

Messagepar Herr Omar » Mar Avr 17, 2007 5:54 pm

Je ne sais pas si c'est autorisé mais je vous mets un article sur le lait et les intolérances à cet aliment. Cet article est de 1998:

Mjölk - ett av vårt lands vanligaste och mest näringsrika livsmedel - är ingen självklarhet för alla.

Övervägande delen av jordens vuxna befolkning dricker nämligen inte mjölk. Förmågan att bryta ner mjölksocker avtar med åldern och därför mår de inte bra av mjölk.

Hos oss visar det sig tydligt då vissa invandrargrupper och adopterade barn från främmande länder redan i skolåldern reagerar negativt mot mjölk.

Vi nordbor däremot, liksom exempelvis nordamerikaner, är några av de få folkgrupper som fortsätter att dricka mjölk även som vuxna.

Men även hos oss förekommer mjölkintoleranser.

Att inte tåla mjölk (mjölkintolerans) visar sig på två olika sätt: laktosintolerans och mjölkproteinallergi.

Laktosintolerans är den vanligaste varianten och innebär att personen inte tål mjölksocker (laktos). Tre till fem procent av Sveriges befolkning är laktosintoleranta. I vissa delar av världen i övrigt ligger procenttalet betydligt högre hos den vuxna befolkningen.

Vad händer i kroppen?

Mjölksockret kan inte brytas ner i tunntarmen på grund av brist på ett enzym, laktas. Eftersom nedbrytningen uteblir kan inte mjölksockret sugas upp av tunntarmen, som den gör normalt, utan fortsätter vidare i obehandlat skick till tjocktarmen. Där startar då en jäsningsprocess och det är den som ställer till bekymmer för dem som inte tål laktos.

Karaktäristiska symtom är diarré, gasbildning, buller och magsmärtor.

Det vanligaste sättet att fastställa laktosintolerans är att patienten får dricka en mjölksockerlösning, så kallad laktosbelastning. Därefter tas blodprov som mäter eventuell stegring av blodsockret. För att vara helt säker på diagnosen kan man ta en liten bit av tunntarmen och mäta om där finns laktasenzym.

Behandling och hjälp

Man utesluter mjölkprodukter i kosten, eftersom laktos bara finns naturligt i mjölk.

Det finns dock stora individuella skillnader mellan hur mycket laktos var och en tål. De flesta kan helt utan besvär klara små mjölkmängder. Med bistånd av en dietist får man hjälp att söka sina egna gränsvärden och en lista på laktosinnehållet i olika livsmedel.

Vad ska man undvika?

Mängden laktos varierar i olika mjölkprodukter. Mesost och messmör toppar listan. Glass, mjölk och gräddfil innehåller också mycket laktos, medan hårdost är laktosfri.

För att kunna undvika laktos på ett bra sätt är det värdefullt att lära sig hur mycket de olika livsmedlen innehåller.

Man kan lindra sina besvär med hjälp av tabletter med laktasenzym. Det kan vara praktiskt om man är bortbjuden eller äter på restaurang.

Dessutom finns flytande laktasenzym, som man droppar i vanlig mjölk, vilket gör mjölken så gott som laktosfri.

Mjölkproteinallergi innebär att personen inte tål någon av de olika proteinerna (äggviteämnena) i mjölken. Man räknar med att cirka två procent av Sveriges spädbarn drabbas.

Dessbättre är den här intoleransen/allergin oftast av övergående natur. De flesta kan återgå till mjölk redan före skolåldern.

Det är ganska ovanligt att ungdomar och vuxna har den här typen.

Redan under det första levnadsåret brukar man märka att barnet inte tål mjölk. Vid övergången från modersmjölk till mat med komjölk uppträder symtomen.

Det kan yttra sig på många olika sätt:

- Mag-tarmsymtom med kräkningar, diarré, kolik och dåligt näringsupptag.
- Hudsymtom som ger eksem, nässelutslag och klåda.
- Luftvägssymtom som ger hosta, snuva och astmaliknande besvär.
- Allmänna symtom kan vara slöhet, allergisk chock, sömnbesvär, överaktivitet, en försenad viktutveckling och järnbrist.

Helt komjölksfri kost prövas under en tid för att se om symtomen försvinner.

Därefter testar man, under läkares ledning, åter försiktigt med mjölk. Hudtest och blodprov används också när man ställer diagnos.

Behandling

Helt komjölksfri mat krävs. Det är viktigt att inte bara se upp med de vanliga mjölkprodukterna, utan även med livsmedel där mjölk ingår som en liten del av ingredienserna, till exempel leverpastej, margarin och korv.

Dietist hjälper till och vägleder i valet av ersättningsprodukter för
komjölk. Det finns ett flertal olika sorters vällingar och bröstmjölksersättningar. Bland annat mjölkfritt margarin, sojadryck, solhavre och sojaglass är komjölksfria produkter som blir alltmer vanliga i våra livsmedelsbutiker.

Mer information:
Svenska Celiakiförbundet, Box 1160, 171 23 Solna, tel. 08-730 05 01, www.Celiaki.se
Herr Omar
VIP
VIP

Publicite

Sponsor

Re: Le lait de vache, aliment problématique

Messagepar knatte » Mer Avr 18, 2007 2:41 am

Herr Omar a écrit:Je ne sais pas si c'est autorisé mais je vous mets un article sur le lait et les intolérances à cet aliment. Cet article est de 1998:

Mjölk - ett av vårt lands vanligaste och mest näringsrika livsmedel - är ingen självklarhet för alla.

Övervägande delen av jordens vuxna befolkning dricker nämligen inte mjölk. Förmågan att bryta ner mjölksocker avtar med åldern och därför mår de inte bra av mjölk.

Hos oss visar det sig tydligt då vissa invandrargrupper och adopterade barn från främmande länder redan i skolåldern reagerar negativt mot mjölk.
...

Intolerance au lactos (comme phénomène) était autrefois communément connue. Les années 50-60 avec une mobilisation ambitieuse pour aider un tiers-monde affamé - notamment africain - on s'est rendu compte que le problème n'était pas marginal et que le lait envoyé faisait plus du mal que du bien.

Par contre, je ne savais pas que "förmågan att bryta ner mjölksocker avtar med åldern" ; j'ai toujours cru que les bactéries ou enzymes nécessaires pour son assimilation étaient renouvelés tant qu'on n'était pas "sevré" (du lait). Chez mes parents je n'ai presque jamais vu que du lait aux repas quotidiens et je buvais toujours un litre de lait par jour jusqu'à mon départ de Suède (comme j'ai continué à le faire à Paris tant que j'habitais à la Cité Internationale). Maintenant je ne peux pas boire du lait mais je croyais que c'était parce que je n'avais pas pu, par la suite, avoir du lait régulièrement aux repas.
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Re: Le lait de vache, aliment problématique

Messagepar suede » Mer Avr 18, 2007 7:43 pm

knatte a écrit:
Par contre, je ne savais pas que "förmågan att bryta ner mjölksocker avtar med åldern" ; j'ai toujours cru que les bactéries ou enzymes nécessaires pour son assimilation étaient renouvelés tant qu'on n'était pas "sevré" (du lait). Chez mes parents je n'ai presque jamais vu que du lait aux repas quotidiens et je buvais toujours un litre de lait par jour jusqu'à mon départ de Suède (comme j'ai continué à le faire à Paris tant que j'habitais à la Cité Internationale). Maintenant je ne peux pas boire du lait mais je croyais que c'était parce que je n'avais pas pu, par la suite, avoir du lait régulièrement aux repas.

Ju äldre, destro svårare.
Det finns lite mindre laktosallergi i Nordiska länder men det finns det ändå.
suede
Site Admin
Site Admin

Niveau de suédois: Avancé

J'ai l'intolerance..jag är intolerant!!

Messagepar Bibibou » Jeu Avr 26, 2007 6:54 pm

Blev allvarligt sjuk pga mjölkproteinet vid 9 månader och fick tillbringa flera veckor på sjukhus.
Runt 8 års åldern blev det bättre och vid 11 kunde jag käka glass som alla andra.
Fick tyvärr problemigen och vid 18 års ålder fick jag diagnosen laktosintolerant!!
Suuper...
I Sverige finns det många produkter som är låglaktos eller laktos fria, villket inte är fallet här nere i Frankrike..
Det finns bara EN mjölk som har 90% mindre laktos jämnfört med vanlig mjölk... "Matin léger"!!
Sen får man nöja sig med soja produkter som smakar APA..bäärk!!
Samma sak gäller gluten allergi...
Undar om man kan starta en kampanj så den franska matindustrin tar allergier som dessa på allvar, framför allt för alla dessa barn som inte får..KAN smaka på glass och ett vanligt bröd med ost på...eller youghurt!

Ofta finner man inte ens alla ingredienser på produktinformationen!!??
Fin fint..så smart gjort..då kan man leka "undrar-om-den-innehåller-nåt-som-gör-mig-sjuk" leken..undrar om det är typiskt fransk!!??
Suck..bara att lägga tillbaka....

Om andra länder kan, hur kommer det sig då att Frankrike som ska vara ett så MODERNT land, ligga så långt efter i så många områden??

Tro nu inte att jag inte tycker om Frankrike..jag ÄLSKAR detta land lika mycket som Sverige!

Synd bara att man inte kan äta upp helakakan men ändå ha den kvar....

// :roll: Bibibou
Är gift med en "fransos" och vi väntar vårt första barn i oktober.
Bor i södra Frankrike sedan 2001 och skall flytta upp till Paris i december 07 pga min mans jobb.
Undrar om det finns fler svenska tjejer som väntar barn i Frankrike/Paris...?
Bibibou
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Re: J'ai l'intolerance..jag är intolerant!!

Messagepar Herr Omar » Jeu Avr 26, 2007 7:18 pm

Bibibou a écrit:Blev allvarligt sjuk pga mjölkproteinet vid 9 månader och fick tillbringa flera veckor på sjukhus.
Runt 8 års åldern blev det bättre och vid 11 kunde jag käka glass som alla andra.
Fick tyvärr problemigen och vid 18 års ålder fick jag diagnosen laktosintolerant!!
Suuper...
I Sverige finns det många produkter som är låglaktos eller laktos fria, villket inte är fallet här nere i Frankrike..
Det finns bara EN mjölk som har 90% mindre laktos jämnfört med vanlig mjölk... "Matin léger"!!
Sen får man nöja sig med soja produkter som smakar APA..bäärk!!
Samma sak gäller gluten allergi...
Undar om man kan starta en kampanj så den franska matindustrin tar allergier som dessa på allvar, framför allt för alla dessa barn som inte får..KAN smaka på glass och ett vanligt bröd med ost på...eller youghurt!

Ofta finner man inte ens alla ingredienser på produktinformationen!!??
Fin fint..så smart gjort..då kan man leka "undrar-om-den-innehåller-nåt-som-gör-mig-sjuk" leken..undrar om det är typiskt fransk!!??
Suck..bara att lägga tillbaka....

Om andra länder kan, hur kommer det sig då att Frankrike som ska vara ett så MODERNT land, ligga så långt efter i så många områden??

Tro nu inte att jag inte tycker om Frankrike..jag ÄLSKAR detta land lika mycket som Sverige!

Synd bara att man inte kan äta upp helakakan men ändå ha den kvar....

// :roll: Bibibou

Ja, det var många "undringar"... Själv saknar jag laktosfri mjölk i 2 dl-förpackningar (här i Svearike). Laktosintoleranta brukar inte vara så många på samma ställe, en hel familj är sällan drabbade av samma allergi. De andra vill inte dricka laktosfrimjölk heller!

Som jag sade förut så är jag även rågallergiker. Jag, som ÄLSKAR knäckebröd! Det finns säkert 30-40 olika sorters knäckebröd där råg ingår. Och högst 5 utan. Och dessutom är det knäckebröd för tandlösa! Det saknar tuggmotstånd, det går sönder av sig själv bara man brer lite smör på det!

JAG BLIR SÅÅÅ ARG!

Men jag skickar mejl till ICA i alla fall! Och påpekar bristerna! Om fler gjorde det skulle det kanske bli resultat!

Mitt förslag: Fråga i affären "Var har ni laktosfri mjölk någonstans?" (Fråga med un air bête... :lol: ) "Vadå, har ni inte laktosfri mjölk!!!" "Vill ni att jag ska göra pannkakor på CocaCola?"

Allez! Go, go! Angrepp är bästa försvaret. Kontakta affärerna och grossisterna, skriv brev till hälso- och veckotidningar...

När detta är sagt så vill jag tillägga att det finns "lait ribot" och även andra liknande produkter som maghrébins använder. Påminner om filmjölk/yoghurt och blir därför mindre av ett problem för oss intoleranta. Av mina kurdiska vänner har jag lärt mig att dricka turkisk yoghurt som späds med kallt vatten. Omröres ordentligt of course.
Herr Omar
VIP
VIP

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget