Retour aux sources

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Retour aux sources

Messagepar Herr Omar » Ven Mai 18, 2007 11:45 am

Blått Sverige har blivit rött
Det är de blå partierna som regerar landet, men bland väljarna är nästan hela Sverige rött. Opinionssvängningen har slagit igenom i alla län, enligt Synovate Temos rapport.

Basé sur 11.835 interviews.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=651259
Herr Omar
VIP
VIP

Publicite

Sponsor

Messagepar AudreyL » Ven Mai 18, 2007 3:15 pm

Jag har aldrig förstått poängen med dessa undersökningar utanför valkampanjen. Med tanke på att många börjar ångra att de röstade för Alliansen + de som röstade för sossarna, det är självklart att det vänder nu. Men vad spelar det för roll ? Ärligt talat ? ...
La Française à l'accent suédois ;-)
Qui ne tente rien n'a rien !
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar Herr Omar » Ven Mai 18, 2007 4:42 pm

AudreyL a écrit:Jag har aldrig förstått poängen med dessa undersökningar utanför valkampanjen. Med tanke på att många börjar ångra att de röstade för Alliansen + de som röstade för sossarna, det är självklart att det vänder nu. Men vad spelar det för roll ? Ärligt talat ? ...

Vad spelar det för roll VADÅ? Spelar det ingen roll vem/vilka som styr landet? Spelar det ingen roll att de som nyss fick makten inte längre har folkets förtroende? Själv har jag genom åren upplevt högerns olika försök att komma till makten och jag tyckte det var kul med Reinfeldts vänsterspel för att nå sitt mål. Han lyckades bra. Han lyckades få med sig både högern och vänstern. Men se, han hade en skuld gentemot gamla moderatgardet (med vars hjälp han hade fått makten) och fick därför lämna mittlinjen... Folk fattar nu, det borde de gjort innan valet. Vad finns det kvar av Alliansen? Spillror. Vad ska Reinfeldt göra nu? Att åka till USA och träffa presidenten och några andra lindrar smärtan för tillfället men löser inte förtroendefrågan.
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar AudreyL » Ven Mai 18, 2007 5:06 pm

Och du tror att regeringen kommer att förändra sin politik bara för undersökningarnas skull ? Vem regerar ? Politikerna eller undersökningar ? Även om folk är missnöjda, så ser regeringen och riksdagen frotfarande likadant ut. Det kommer inte att bli val igen nu, bara för att en undersökningar visare att vänsterblocket skulle kunna vinna ett val om det ägde rum nu. Synd att behöva säga så, men vi har faktiskt de politikerna som majoriteten har röstat för. Så här det med demokratin.
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar Herr Omar » Ven Mai 18, 2007 5:12 pm

AudreyL a écrit:Och du tror att regeringen kommer att förändra sin politik bara för undersökningarnas skull ? Vem regerar ? Politikerna eller undersökningar ? Även om folk är missnöjda, så ser regeringen och riksdagen frotfarande likadant ut. Det kommer inte att bli val igen nu, bara för att en undersökningar visare att vänsterblocket skulle kunna vinna ett val om det ägde rum nu. Synd att behöva säga så, men vi har faktiskt de politikerna som majoriteten har röstat för. Så här det med demokratin.

Jovisst, du har rätt. Men det kan vara svårt att regera eller genomföra åtgärder om man inte har folkets förtroende. Och oppositionen kan alltid kräva att det görs en förtroendeomröstning.
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar AudreyL » Ven Mai 18, 2007 7:08 pm

Herr Omar a écrit:Och oppositionen kan alltid kräva att det görs en förtroendeomröstning.

Inte så här tidigt, det tror jag inte. De har inte ens suttit vid makten i ett år.
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar Herr Omar » Ven Mai 18, 2007 7:13 pm

AudreyL a écrit:
Herr Omar a écrit:Och oppositionen kan alltid kräva att det görs en förtroendeomröstning.

Inte så här tidigt, det tror jag inte. De har inte ens suttit vid makten i ett år.

Jag TROR (= vet inte säkert) att oppositionen i riksdagen när som helst kan kräva att regeringen bevisar att den har en majoritet bakom sig för sin politik.
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar AudreyL » Ven Mai 18, 2007 7:22 pm

Herr Omar a écrit:
AudreyL a écrit:

Jag TROR (= vet inte säkert) att oppositionen i riksdagen när som helst kan kräva att regeringen bevisar att den har en majoritet bakom sig för sin politik.

Jag menar att de inte kan göra det. Jag vet inte om det finns regler/lagar om när man kan kräva en förtroendeomröstning, men det är väl inte något beslut som man tar hur som helst.

Jag menar inte heller att jag inte vill att den aktuella regeringen skulle ut, men skulle vänsterblocket vara beredd att ta över redan nu ? Jag tror att de håller på att satsa på nästa val, om knappt 4 år, och det är kanske klokare att vänta tills dess. Då hinner de bli starkare och säkrare på sig själva under tiden.

Med andra ord, är jag inte såker på att vänsterblocket ens skulle vinna på en förtroendeomröstning nu.
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar Herr Omar » Ven Mai 18, 2007 7:37 pm

AudreyL a écrit:
Herr Omar a écrit:
AudreyL a écrit:

Jag menar att de inte kan göra det. Jag vet inte om det finns regler/lagar om när man kan kräva en förtroendeomröstning, men det är väl inte något beslut som man tar hur som helst.

Jag menar inte heller att jag inte vill att den aktuella regeringen skulle ut, men skulle vänsterblocket vara beredd att ta över redan nu ? Jag tror att de håller på att satsa på nästa val, om knappt 4 år, och det är kanske klokare att vänta tills dess. Då hinner de bli starkare och säkrare på sig själva under tiden.

Med andra ord, är jag inte såker på att vänsterblocket ens skulle vinna på en förtroendeomröstning nu.

Håller med dig. Jag tror inte heller vänstern planerar något inträde förrän om 3½ år. Och de behöver tid för att bygga upp något nytt kring Mona Sahlin. Ren socialdemokrati håller inte längre. Ångvälternas tid är förbi. Skulle gärna se en lite bredare regering, inte en som stannade precis vid mittlinjen. Well well, den som lever får se. Det kan mycket väl hända saker i världen som spelar in och som tvingar oss att samarbeta lite mer.
Herr Omar
VIP
VIP

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget