sök svenska studenter!

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

sök svenska studenter!

Messagepar Iris » Mer Mar 09, 2005 9:40 pm

Hej!Jag studerar engelska och svenska pa Toulouse universitetet(Mirail).Jag har studerat 6 monader pa Linköping universitet förra aret.Jag letar efter svenska studenter i Toulouse.Jag behöver att prata svenska!!!Men jag kan ocksa skriva pa svenska!!Hej da!
Iris

Publicite

Sponsor

Messagepar suede_johansson » Lun Avr 11, 2005 3:59 pm

hej Iris. jag studerar svenska, men på Lilles Universitetet. Nästa år skulle vilja jag studerar på Sverige. Är Linköpings universitetet bra? Är där fransmänner?
suede_johansson
Suédonaute intéréssé
Suédonaute intéréssé

bah?!

Messagepar erasmus » Dim Avr 24, 2005 1:39 am

Hej, vem är du som studerar pa Lilles universitet? Jag kanske känner dig...eller kanske inte! Vore kul iaf!
Stef
erasmus
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar Jean Pierre Lévy » Dim Avr 24, 2005 9:47 am

Hej alla glada fransmän som läser svenska i Frankrike !

Jag är nyfiken . Varför fransmän i Frankrike börjar studera svenska i Frankrike ?
Kanske har några av er träffa en vän eller en vännina från Sverige som det har hänt åt mej .
Jag undervisar franska och andra språk på Folkuniversitetet vid Umeå Universitet och mina svenska elever undrar om ni är många i Lille och Toulouse Universitet som studerar svenska eller andra nordiska språk som norska , danska och isländska .
Brukar ni göra en resa under studierna till Sverige ? I Umeå Universitet brukade eller brukar man fortfarande göra en resa till Frankrike , till Lille .

Hör av er .

En fransman i Jämtland som härstammar från Lyon -

Ha det så bra

JPL
Jean Pierre Lévy , consul honoraire de la France dans la République de Jämtland , une province et un département assez spécial de Suède .
Ma råkes ( jämtska - dialecte ) = A bientôt
Jean Pierre Lévy
Suédonaute habitué
Suédonaute habitué

Messagepar Djoule » Dim Avr 24, 2005 11:24 am

Hej Jean Pierre,

vad jag studerar hetter "Langues et Interculturalité Germanique" på Strasbourg Universitetet, jag "måste" studera tre germanska språk varav tyska och engelska. det tredje språket kunde jag vilja mellan norska, danska, svenska och niederlandska ( :?: ). jag välde svenska därför att... jag vet inte verkligen varför... men språket tycker jag om, jag tänker att åka till Uppsala i sommar för sommarkurser. Jag är tvungen att ha sommarkurser antligen i Sverige eller i ett engelskt land.

Annars är det också möjligt att studera "vieux norrois" (jag vet inte översättningen).

vi hörs,

Djoule
Djoule
Suédonaute discret
Suédonaute discret

Messagepar Jean Pierre Lévy » Dim Avr 24, 2005 12:16 pm

Hej Jean Pierre,

vad jag studerar hetter "Langues et Interculturalité Germanique" på Strasbourg Universitetet, jag "måste" studera tre germanska språk varav tyska och engelska. det tredje språket kunde jag vilja mellan norska, danska, svenska och niederlandska ( ). jag välde svenska därför att... jag vet inte verkligen varför... men språket tycker jag om, jag tänker att åka till Uppsala i sommar för sommarkurser. Jag är tvungen att ha sommarkurser antligen i Sverige eller i ett engelskt land.

Annars är det också möjligt att studera "vieux norrois" (jag vet inte översättningen).

vi hörs,

Djoule

Hej Djoule !
Är ni många som läser med dej svenska ? Jag antar att det finns i Strassburg en svensk lektor med en fransk lärare som på andra ställe i Frankrike . Hur länge har du läst svenska ? Brukar du läsa svenska tidningar och svensk skönlitterarur .
Jag känner en svensk kvinna från Jämtland som undervisar svenska i Lyon Universitet . Hon är lektor , naturligtvis .
Det är positivt att veta att man lär sej kulturen också . Det är ett sätt att förstå sig bättre mellan olika länder .
Här i Sverige gör jag föredrag på svenska och franska för Folkuniversiteten och olika Alliances Françaises om historia , geografi och samarbete mellan Sverige och Frankrike , och då och då med Tyskland , ett land som jag känner .
Jag gjorde lumpen i franska armé , FFA , Französische Streitkräfte in Deutschland , i ingenjörtrupperna , men innan dess läste jag tyska redan i Frankrike .

Kanske kommer du på sommar att resa norrut , till Jämtland . I juli startar för den 14 gången en fotosafari , Paris - Nordkapp under hela månaden , via Köpenhamn , Stockholm , Helsingfors-Helsinki , Nordkapp, Kiruna , Krokom , nära Östersund , Oslo och Jutland och Paris som mål.
De mesta är fransmän , men det finns belgare , luxemburgare .

Ha en bra dag

JPL
Jean Pierre Lévy , consul honoraire de la France dans la République de Jämtland , une province et un département assez spécial de Suède .
Jean Pierre Lévy
Suédonaute habitué
Suédonaute habitué

Messagepar Djoule » Dim Avr 24, 2005 1:36 pm

ja, vi är ungefär 15 i andra år, men förra året var vi mellan 25 tycker jag.
min lärare är svensk, är lektor i Strasbourg alltsedan 5 år och nästa år ska det vara hans sista i Frankrike. det också finns en norsk lektor och en dansk lektor. Dessutom har vi två franska lärare i "Département d'Etudes Scandinaves", som undervisar nordisk sliteratur och civilisation.
jag läser inte svenska tidningar, för jag inte finner nån här i Strasbourg.

vi läser en bok av Astrid Lindgren, Bröderna Lejonhjärta med var lärare och här och där lekar vi lite osv..

ha det bra!
Djoule
Suédonaute discret
Suédonaute discret

Umea

Messagepar erasmus » Dim Avr 24, 2005 2:27 pm

Hej Jean Pierre!

Vi har inte träffats, men jag pluggade ett ar vid Umea Universitetet, förra aret, som utbytestudent! Och jag undervisade franska vid Folkuniversitetet där ocksa! Hur kommer det sig att vi aldrig träffade? :shock:
Själv började jag studera svenska i Lille eftersom jag gick pa skolan en internationell skola i Bryssel, där det fanns svenskar och allt möjligt! Där bestämde jag mig att plugga svenska, tyvärr finns det inte möjlighet att plugga svenska i Belgien. Det var därför jag akte till Lille.
Just nu haller jag pa att prakticera pa Franska Ambassaden i Stockholm, det är rätt kul! 8)

Ha det sa bra!
Stef
erasmus
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Messagepar Jean Pierre Lévy » Dim Avr 24, 2005 7:46 pm

Till Erasmus !

Jag skulle ha sagt att jag tillhör Jämtlands avdelning av Folkuniversitetet vid Umeå Universitet som består av Östersund , Sundsvall och Örnsköldsvik . Jag har undervisat i Östersund 26 år och varit flera gånger i Umeå . Du känner kanske Lena P. som är mest den som jag känner i Umeå .
Med Folkuniversitetet har jag varit flera gånger i Göteborg , Stockholm , Uppsala för olika träff med Medborganskolan och TBV .
Var du i Umeå då det var Michel W. , en ex-fransman , som var vår rektor ?
Har du träffat Philippe G. på franska avdelningen i Umeå Universitet , som är en ex-kompiss från FU ?

Visste du att det finns en del svenkar från Volvo som fick flytta från Göteborg till Gent där , jag hoppas , de fortfarande finns .
SVT ( Sveriges Television ) gjorde en dokumentär om dem , för flera år sedan .

Om du tillhör franska ambassaden i Sverige , känner du Christina B. som jag träffade föra lördag i Örebro för Alliances Françaises i Sverige möte ?
Hon tillhör Alliance Française i Stockholm och jobbar som du i Ambassaden för vetenskapen .

Ha det så bra !
JPL
Jean Pierre Lévy
Suédonaute habitué
Suédonaute habitué

tja!

Messagepar erasmus » Mar Avr 26, 2005 8:44 pm

Hej JPL!

Nja, tyvärr kommer jag inte ihag sa manga människor fran FU i Umea...och jag har aldrig varit pa franska avdelningen pa uni., eftersom jag tog bara kurser i svenska (och sedan ekonomi), men du kanske känner till Olivier P.? Jag tror inte att det var Michel W. som var rektor... :?:
Men jag känner Christina B. pa franska ambassaden, det är klart! :wink: Hon är mycket snäll, och med henne kan jag atminstone prata svenska! :P
Ha det sa bra, vi kanske ses nagon gang...
PS: Du har gjort en hel del, ser jag... väldigt imponerande... :o
Stef
erasmus
Nouveau Suédonaute
Nouveau Suédonaute

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message