par Jean Pierre Lévy » Dim Avr 24, 2005 12:16 pm
Hej Jean Pierre,
vad jag studerar hetter "Langues et Interculturalité Germanique" på Strasbourg Universitetet, jag "måste" studera tre germanska språk varav tyska och engelska. det tredje språket kunde jag vilja mellan norska, danska, svenska och niederlandska ( ). jag välde svenska därför att... jag vet inte verkligen varför... men språket tycker jag om, jag tänker att åka till Uppsala i sommar för sommarkurser. Jag är tvungen att ha sommarkurser antligen i Sverige eller i ett engelskt land.
Annars är det också möjligt att studera "vieux norrois" (jag vet inte översättningen).
vi hörs,
Djoule
Hej Djoule !
Är ni många som läser med dej svenska ? Jag antar att det finns i Strassburg en svensk lektor med en fransk lärare som på andra ställe i Frankrike . Hur länge har du läst svenska ? Brukar du läsa svenska tidningar och svensk skönlitterarur .
Jag känner en svensk kvinna från Jämtland som undervisar svenska i Lyon Universitet . Hon är lektor , naturligtvis .
Det är positivt att veta att man lär sej kulturen också . Det är ett sätt att förstå sig bättre mellan olika länder .
Här i Sverige gör jag föredrag på svenska och franska för Folkuniversiteten och olika Alliances Françaises om historia , geografi och samarbete mellan Sverige och Frankrike , och då och då med Tyskland , ett land som jag känner .
Jag gjorde lumpen i franska armé , FFA , Französische Streitkräfte in Deutschland , i ingenjörtrupperna , men innan dess läste jag tyska redan i Frankrike .
Kanske kommer du på sommar att resa norrut , till Jämtland . I juli startar för den 14 gången en fotosafari , Paris - Nordkapp under hela månaden , via Köpenhamn , Stockholm , Helsingfors-Helsinki , Nordkapp, Kiruna , Krokom , nära Östersund , Oslo och Jutland och Paris som mål.
De mesta är fransmän , men det finns belgare , luxemburgare .
Ha en bra dag
JPL
Jean Pierre Lévy , consul honoraire de la France dans la République de Jämtland , une province et un département assez spécial de Suède .
Ma råkes ( jämtska - dialecte ) = A bientôt