LaFred a écrit:Usch vad trött jag blir... Jag har inte varit här lika länge som honom men jag känner mig inte som utlänning här (har inte gjort det på ca 6 år) och uppfattar att jag oftast behandlas som svensk.
Jag tror att det till viss del är bekvämt för vissa personer att se sig själva som utlänningar: då har en ursäkt för så mycket utan att behöva ta ansvar för något... Och då menar jag inte personer som kommer mycket annorlunda länder utan oftast personer som kommer från Västeuropa t.ex. Ser man annorlunda ut så är det svårare antar jag...
"lika länge som HAN" - skulle jag säga... (förlåt)
Jag känner inte karln men jag kan tänka mig att han betraktas - och kanske t o m gillar att betraktas - SOM FRANSOS, som intellektuell fransman som har läst Proust - vilket jag inte har gjort

. Och DÅ blir det svårt att känna sig som en del av det här på gott och ont "ointellektuella" landet. Dessutom verkar han ha fastnat i sitt livsprojekt, och då förblir han "fransmannen som startade Forum". (Sorry, I was just trying to find an explanation, I may be wrong about him.)