- Som utlänning är jag fortfarande en sekunda medborgare.

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

- Som utlänning är jag fortfarande en sekunda medborgare.

Messagepar Herr Omar » Lun Juil 16, 2007 10:20 pm

"- Som utlänning är jag fortfarande en sekunda medborgare. Genom Forum har jag fått tillit hos skapande människor och myndigheter, det ger mig ett likvärdigt medborgarskap."

Sagt av Jean-Claude Arnault som kom hit på 70-talet!!!

Intervju med J.C. Arnault:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=671387
Herr Omar
VIP
VIP

Publicite

Sponsor

Messagepar LaFred » Lun Juil 16, 2007 10:43 pm

Usch vad trött jag blir... Jag har inte varit här lika länge som honom men jag känner mig inte som utlänning här (har inte gjort det på ca 6 år) och uppfattar att jag oftast behandlas som svensk.

Jag tror att det till viss del är bekvämt för vissa personer att se sig själva som utlänningar: då har en ursäkt för så mycket utan att behöva ta ansvar för något... Och då menar jag inte personer som kommer mycket annorlunda länder utan oftast personer som kommer från Västeuropa t.ex. Ser man annorlunda ut så är det svårare antar jag...
LaFred
Modérateur
Modérateur

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar Herr Omar » Lun Juil 16, 2007 11:35 pm

LaFred a écrit:Usch vad trött jag blir... Jag har inte varit här lika länge som honom men jag känner mig inte som utlänning här (har inte gjort det på ca 6 år) och uppfattar att jag oftast behandlas som svensk.

Jag tror att det till viss del är bekvämt för vissa personer att se sig själva som utlänningar: då har en ursäkt för så mycket utan att behöva ta ansvar för något... Och då menar jag inte personer som kommer mycket annorlunda länder utan oftast personer som kommer från Västeuropa t.ex. Ser man annorlunda ut så är det svårare antar jag...

"lika länge som HAN" - skulle jag säga... (förlåt)

Jag känner inte karln men jag kan tänka mig att han betraktas - och kanske t o m gillar att betraktas - SOM FRANSOS, som intellektuell fransman som har läst Proust - vilket jag inte har gjort :lol: . Och DÅ blir det svårt att känna sig som en del av det här på gott och ont "ointellektuella" landet. Dessutom verkar han ha fastnat i sitt livsprojekt, och då förblir han "fransmannen som startade Forum". (Sorry, I was just trying to find an explanation, I may be wrong about him.)
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar AudreyL » Mar Juil 17, 2007 8:59 am

Jag tycker samma sak som LaFred. Det känns som att han själv inte vill bli betraktatd som svensk, och då är det faktiskt hans problem. Jag tycker inte att han har någon anledning att klaga. Jag känner inte honom heller, har aldrig hört honom tala, men han är kanske en sådan som "odlar sin fransk brytning" också. Jag menar inte att man ska anstränga sig väldigt mycket för att träna bort en brytning, men om man medvetet anstränger sig för att behålla den, då är det för att utmärka sig, för att bli betraktad mer som fransmän än som svensk.

Jag känner mig inte heller så mycket fransk längre efter 8 år i Sverige. Jag tror att mitt bettende blir mer och mer svensk. Det är bara att se hur arg jag blir på fransmännens beteende när jag åker till Frankrike ! :lol:
La Française à l'accent suédois ;-)
Qui ne tente rien n'a rien !
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar Herr Omar » Mar Juil 17, 2007 9:12 am

LaFred et Audrey: 1 point (de plus) chaque.
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar Herr Omar » Mar Juil 17, 2007 9:18 am

Je connaissais un Anglais du Yorshire arrivé ici au début des années 70 (ou éventuellement fin des années 60) qui avait fait changer (en Angleterre) ses nom et prénom en Yngve Frej (d'après le roman de Stig Claesson, Vem älskar Yngve Frej, 1967) et disait (en 1977) sans froncer les sourcils: "Vi svenskar..."
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar LaFred » Mar Juil 17, 2007 10:33 am

Herr Omar a écrit:Je connaissais un Anglais du Yorshire arrivé ici au début des années 70 (ou éventuellement fin des années 60) qui avait fait changer (en Angleterre) ses nom et prénom en Yngve Frej (d'après le roman de Stig Claesson, Vem älskar Yngve Frej, 1967) et disait (en 1977) sans froncer les sourcils: "Vi svenskar..."

Fast jag är nog så pass försvenskad att jag ibland säger "vi" för "vi i Sverige"... Mitt namn behåller jag dock :lol:
LaFred
Modérateur
Modérateur

Messagepar AudreyL » Mar Juil 17, 2007 10:55 am

Jag skulle inte byta heller ... Trots att de har svårt att uttala det ! :lol:
La Française à l'accent suédois ;-)
Qui ne tente rien n'a rien !
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur