Svensk bevakning av franska valet

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Svensk bevakning av franska valet

Messagepar AudreyL » Dim Avr 22, 2007 7:28 pm

La Française à l'accent suédois ;-)
Qui ne tente rien n'a rien !
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Publicite

Sponsor

Messagepar mArTin-Le-FoU » Dim Avr 22, 2007 10:09 pm

Är det populärt i Sverige att prata om det franska presidentvalet ?
I Belgien det blir alltmer häftigt (och tråkigt :( ) att debaterra vem ska vinna valet...
mArTin-Le-FoU
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Niveau de suédois: Avancé

Messagepar JacquesG » Dim Avr 22, 2007 10:30 pm

Också svt:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... d=Aktuellt

Namnet "Ségolène Royal" verkar vara mycket svårt att uttala!

Jag tycker att Aktuellt berättar ganska bra om allt vad pågår i världen...
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar Herr Omar » Dim Avr 22, 2007 11:04 pm

JacquesG a écrit:

Bättre svenska (excuse me): Jag tycker (att) Aktuellt berättar ganska bra om det som pågår i världen...
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar JacquesG » Lun Avr 23, 2007 1:02 pm

Tack! Men du behöver inte ursäckta dig...

Det här har ingenting att göra med det franska valet (eller hur?): vet du om det finns ett annat ord på svenska för "insider brott"? Jag hörde det igår och jag antar att det betyder detsamma som "délit d'initié", men det engelska ordet står inte i min ordbok...

Jacques, som inte vet hur man kan ha sin "userbar" efter namnet!
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar AudreyL » Lun Avr 23, 2007 2:59 pm

JacquesG a écrit:Det här har ingenting att göra med det franska valet (eller hur?): vet du om det finns ett annat ord på svenska för "insider brott"? Jag hörde det igår och jag antar att det betyder detsamma som "délit d'initié", men det engelska ordet står inte i min ordbok...

Le dico franco-suédois de Norstedts donne la traduction suivante ... "insiderbrott" ...
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar JacquesG » Lun Avr 23, 2007 4:20 pm

AudreyL a écrit:
Le dico franco-suédois de Norstedts donne la traduction suivante ... "insiderbrott" ...

:carton2:

Det här är Svenska Torget!

Jag menar att det inte finns ordet i min engelsk ordbok (den är för gammal!).

Jag också hörde "insiderhandel" eller något liknande.

Tack i alla fall! Jacques.
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar Herr Omar » Lun Avr 23, 2007 6:07 pm

Qu'est-ce qui vous irrite? C'est les mouches? Pas à cette époque-ci de l'année, non?

insider n. 1 a person who is within a society, organization, etc. 2 a person privy to a secret

insider dealing n. (also insider trading) Stock Exch. the illegal practice of trading to one's own advantage through having access to confidential information.
Herr Omar
VIP
VIP

Messagepar AudreyL » Lun Avr 23, 2007 10:23 pm

JacquesG a écrit:
AudreyL a écrit:

:carton2:

Det här är Svenska Torget!

Förlåt Jacques... :oops: Det var inte meningen ...
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar JacquesG » Mar Avr 24, 2007 8:16 am

Det spelar ingen roll... det var bara för att använda :carton2: !

Jag tackar dig och Herr Omar!

"insiderhärvan" fanns också i SvD. Nu kan jag säga något på svenska som jag inte kan på tyska...

Ni ska ha en trevlig vecka! Jacques.
JacquesG
Suédonaute Permanent
Suédonaute Permanent

Messagepar Barbapapa » Mar Avr 24, 2007 10:47 am

Jag är inte helt säker på det, men jag tror att man på tyska säger "Insidergeschäfte". Och eftersom dessa är förbjudna heter det sedan "verbotene/illegale/strafbare Insidergeschäfte".

Var det inte här man EGENTLIGEN skulle diskutera hur svenska tidningar bevakar det franska valet? Något som slog mig igår i SvD var att de kallade UDF för "kristdemokrater". Lite märkligt, eller hur?

Och sedan måste jag faktiskt säga att jag är väldigt trött på det här med att fransmännen är so fruktansvärt nationalistiska. Är det verkligen sant? När jag har en dålig dag känns det snarare att svenska "experter" (och som statsvetare träffar jag ganska många av dem) har två olika resonemang för att komma fram till samma slutsats. Variant 1: Den franska nationen är nöjd med sig själv. Ergo är dem nationalister. Ergo röstar man på Le Pen. Variant 2: Den franska nationen befinner sig i en identitetskris. Le Pen erbjuder (något så arkaiskt som) en nationell identitet. Ergo röstar man på Le Pen.

Vi hade ett ganska stort seminarium här på Södertörns inför valet, där man bl.a. kom fram till att Frankrikes stora problem var bonapartismen samt att man fortfarande pratar om 1789.

Jag vet inte vad ni tycker, men själv håller jag helt enkelt inte med...
Barbapapa
Suédonaute intéréssé
Suédonaute intéréssé

Messagepar mArTin-Le-FoU » Mar Avr 24, 2007 3:10 pm

Mh .. jag tror inte att "Frankrikes stora problem var bonapartismen" ... (fastän jag är inte fransk)

Jag tror väl att det är allmänt rätt riktigt att den franska nationen är lite nöjd med sig själv, men jag tror absolut inte att de är allihop skrämmande nationalister!

De där fördomar är bara mediatiska karikatyrer!
mArTin-Le-FoU
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar AudreyL » Mar Avr 24, 2007 11:17 pm

Fransmännen har ryktet i Sverige att vara arroganta... Men jag tror att det finns en sorts komplex i Sverige, gentemot andra europeiska länder. Jag vet inte om det är för att de befinner sig i periferin, eller något annat.

Samtidigt som "jäntelagen" ska regera här, så är svenskarna så bra på att skryta om att de är bäst på IT, på jämlikhet osv. Det är lite motsägelsefull. Idag i Stockholm City (om det nu kan vara en referens vad gäller journalistik ...) fanns det en artikel som hette "Sarkozys "dröm" inget för Sverige". Det är kanske där problemet är: de tittar på Frankrike med svenska ögon. Man kan inte riktigt klandra de för det, det är självklart att de gör det, men de kanske borde lära sig att ta lite distans och försöka förstå varför Frankrikes politiska förhållande är annorlunda från Sveriges. Frankrike är idag till majoritet blå. Vad kan man göra åt det? Även om jag själv inte är glad för det, är det faktiskt folkets val, och det kan man inte riktigt kritisera. (Så är fallet i Sverige också faktiskt ...)

Vad gäller den så kallade franska nationalismen ska man komma ihåg att det är FULLT att vara nationalist i Sverige. Barbapapa och jag pratade om det häromdagen, och min sambo instämmer: det finns en skillnad mellan Frankrike och Sverige som är väsentlig: det är vår relation till vår historia. Svenskarna är dåliga på sin egen historia, och därför tycker de kanske att vi bara tjatar om Franska revolutionen. Men utan den skulle inte Frankrike vara den den är. På samma sätt som Sverige inte skulle vara den den är om Gustav III inte ha gjort sin lilla egen revolution också (mycket mindre blodig än Frankrikes revolution, det är sant). Och då blir jag irriterad när folk kritiserar en för den historia vi har. Vi kan inte förändra historien. Visst, det finns perioder över vilka man inte är särskilt stolt (kolonialismen t.ex., eller Napoleonkrigen). Men fråga svenskarna om Sveriges ställning under andra världskriget, och ni kommer att förstå att det är tabu.

Egentligen förstår jag inte riktigt varför svenskarna skulle vara så kritiska gentemot Frankrike, med tänke på att Sverige har på senare tid fått spela en allt viktigare roll inom EU ... Frankrike håller på att förlöra sin position av stormakt och Sverige får mer utrymme att uttrycka sig. Varför skulle de känna sig mindre värda och därmed behöva hävda sig genom att kritisera de andra och tro sig vara bäst på allt?

Jag säger inte at Frankrike är perfekt, långt ifrån det. Men Sverige är inte det heller ...
hibiscus
AudreyL
Modérateur
Modérateur

Messagepar mArTin-Le-FoU » Mar Avr 24, 2007 11:57 pm

AudreyL a écrit:... ska man komma ihåg att det är FULLT att vara nationalist i Sverige.

Jag håller med dig ! Jag hade precis detsamma samspråket med mina flickvän... och jag tror nationalismen är även märkbarare i Sverige. Men det verkar som om det är "normalare" att vara så där.
Men naturligtvis tittar jag på Frankrike och Sverige från Belgien (Wallonia), ett land där nationalismen nästan inte finns... (jag pratar inte om Flandern).
mArTin-Le-FoU
Suédonaute confirmé
Suédonaute confirmé

Messagepar knatte » Mer Avr 25, 2007 4:04 am

Herr Omar a écrit:
JacquesG a écrit:

Bättre svenska (excuse me): Jag tycker (att) Aktuellt berättar ganska bra om det som pågår i världen...

Du har nog inte helt fel i att excusera toi ... :roll:

Jag skulle föredra :
Jag tycker att Aktuellt berättar ganska bra om vad som pågår (eller händer) i världen ... ,
eller :
Jag tycker att Aktuellt återger ganska bra vad som pågår (eller händer) i världen ...
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Publicite

.

Suivante

Retourner vers Svenska Torget

• Articles en relation
    Réponses
    Vus
    Dernier message