par AudreyL » Mar Avr 24, 2007 11:17 pm
Fransmännen har ryktet i Sverige att vara arroganta... Men jag tror att det finns en sorts komplex i Sverige, gentemot andra europeiska länder. Jag vet inte om det är för att de befinner sig i periferin, eller något annat.
Samtidigt som "jäntelagen" ska regera här, så är svenskarna så bra på att skryta om att de är bäst på IT, på jämlikhet osv. Det är lite motsägelsefull. Idag i Stockholm City (om det nu kan vara en referens vad gäller journalistik ...) fanns det en artikel som hette "Sarkozys "dröm" inget för Sverige". Det är kanske där problemet är: de tittar på Frankrike med svenska ögon. Man kan inte riktigt klandra de för det, det är självklart att de gör det, men de kanske borde lära sig att ta lite distans och försöka förstå varför Frankrikes politiska förhållande är annorlunda från Sveriges. Frankrike är idag till majoritet blå. Vad kan man göra åt det? Även om jag själv inte är glad för det, är det faktiskt folkets val, och det kan man inte riktigt kritisera. (Så är fallet i Sverige också faktiskt ...)
Vad gäller den så kallade franska nationalismen ska man komma ihåg att det är FULLT att vara nationalist i Sverige. Barbapapa och jag pratade om det häromdagen, och min sambo instämmer: det finns en skillnad mellan Frankrike och Sverige som är väsentlig: det är vår relation till vår historia. Svenskarna är dåliga på sin egen historia, och därför tycker de kanske att vi bara tjatar om Franska revolutionen. Men utan den skulle inte Frankrike vara den den är. På samma sätt som Sverige inte skulle vara den den är om Gustav III inte ha gjort sin lilla egen revolution också (mycket mindre blodig än Frankrikes revolution, det är sant). Och då blir jag irriterad när folk kritiserar en för den historia vi har. Vi kan inte förändra historien. Visst, det finns perioder över vilka man inte är särskilt stolt (kolonialismen t.ex., eller Napoleonkrigen). Men fråga svenskarna om Sveriges ställning under andra världskriget, och ni kommer att förstå att det är tabu.
Egentligen förstår jag inte riktigt varför svenskarna skulle vara så kritiska gentemot Frankrike, med tänke på att Sverige har på senare tid fått spela en allt viktigare roll inom EU ... Frankrike håller på att förlöra sin position av stormakt och Sverige får mer utrymme att uttrycka sig. Varför skulle de känna sig mindre värda och därmed behöva hävda sig genom att kritisera de andra och tro sig vara bäst på allt?
Jag säger inte at Frankrike är perfekt, långt ifrån det. Men Sverige är inte det heller ...
La Française à l'accent suédois
Qui ne tente rien n'a rien !hibiscus