Unga med invandrarbakgrund diskrimineras på arbetsmarknaden

Här får man bara tala svenska !!!

Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Unga med invandrarbakgrund diskrimineras på arbetsmarknaden

Messagepar Herr Omar » Ven Déc 15, 2006 3:13 am

De som har utländskt klingande namn måste söka tre gånger fler jobb än dem som har ”svenskt” namn.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1
Herr Omar
VIP
VIP

Publicite

Sponsor

Messagepar suede » Ven Déc 15, 2006 9:44 am

Studien visar också att skillnader försvinner om man gå vidare (dvs får en interview).
suede
Site Admin
Site Admin

Niveau de suédois: Avancé

Re: Unga med invandrarbakgrund diskrimineras på arbetsmarkna

Messagepar nigoudouille » Ven Déc 15, 2006 10:35 pm

Herr Omar a écrit:De som har utländskt klingande namn måste söka tre gånger fler jobb än dem som har ”svenskt” namn.

bara liksom i Frankrike!
nigoudouille
Suédonaute habitué
Suédonaute habitué

Re: Unga med invandrarbakgrund diskrimineras på arbetsmarkna

Messagepar knatte » Sam Déc 16, 2006 3:19 am

Herr Omar a écrit:De som har utländskt klingande namn måste söka tre gånger fler jobb än dem som har ”svenskt” namn.

Journalisten tycks bära huvudet under armen :roll:

Antingen är "undersökningen" felaktigt utförd eller är den felaktigt presenterad.
Det står klart i artikeln att "det enda som skiljde grupperna åt var att hälften hade föräldrar födda i Mellanöstern, och följaktligen utländskt klingande namn ".
Invandrare från Mellanöstern är väl knappast de mest representativa för invandrare eller utgörande ett representativt urval. Därför kan man knappast utan vidare hålla med på slutsatsen att "de som har utländskt klingande namn måste söka tre gånger fler jobb än dem som har ”svenskt” namn" iheller (förutom att ha en förutfattad mening i frågan naturligtvis).

Diskriminerar gör man alltid och i de mest skilda sammanhang ; det vore intressantare att veta hur man får diskriminera och hur man inte får.

Kjell
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar LaFred » Sam Déc 16, 2006 12:28 pm

Jag tror att det är invandrare från mellanöstern som har svårast på arbetsmarknaden. Detta inte minst sedan 2001. Har man ett namn som låter franskt är det faktiskt enklare.

Att göra skillnader mellan olika människor är tillåtet. Däremot är det inte tillåtet att under en tjänstetillsättning välja bort en person enbart av den anledning att den har utländsk bakgrund. Då är diskriminerar man och det är förbjudet. Jag förstår inte din fråga Knatte.
LaFred
Modérateur
Modérateur

Niveau de suédois: Bilingue/langue maternelle

Messagepar suede » Sam Déc 16, 2006 1:54 pm

Rapporten från integrationsverket :

Discrimination against native Swedes of immigrant origin in access to employment
Research study on Stockholm, Malmo and Gothenburg

http://www.integrationsverket.se/upload ... _study.pdf
suede
Site Admin
Site Admin

Messagepar knatte » Sam Déc 16, 2006 7:51 pm

LaFred a écrit:Jag tror att det är invandrare från mellanöstern som har svårast på arbetsmarknaden. Detta inte minst sedan 2001. Har man ett namn som låter franskt är det faktiskt enklare.

Att göra skillnader mellan olika människor är tillåtet. Däremot är det inte tillåtet att under en tjänstetillsättning välja bort en person enbart av den anledning att den har utländsk bakgrund. Då är diskriminerar man och det är förbjudet. Jag förstår inte din fråga Knatte.

Eftersom jag inte ställde någon fråga så kan den nog inte vara lätt att förstå ... :roll:

Men jag kan föreslå att du själv ställer dig en fråga : försökspersonerna som deltog i undersökningen, enligt dig diskriminerades de ?

Mvh,

Kjell
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar knatte » Sam Déc 16, 2006 8:41 pm

suede a écrit:Rapporten från integrationsverket :

Discrimination against native Swedes of immigrant origin in access to employment
Research study on Stockholm, Malmo and Gothenburg

http://www.integrationsverket.se/upload ... _study.pdf

Jag har inte lusläst den men det lilla jag tittat på är tillräckligt för att tycka att kanske går det an att presentera en sådan rapport som "research" av en konsult i kommunikation eller "sparringpartner" för lobbyister, men knappast efter vetenskapliga mått.
Den generaliserar utifrån en minoritet av invandrarbarn vars föräldrar kommer från Mellanöstern (och kanske till och med en del av Mellanöstern -Iran, Irak och Syrien -). Varför har de valt ut just den minoritetsminoriteten ? Det tror jag knappast kan vara utan baktanke och kanske skulle man kunna göra sig en idee om denna baktanke utav Integrationsverkets och ILO:s "cahiers de charge" för beställningsarbetet.
Dessutom verkar det inte som om utvalet av arbetsannoncer utvecklats något nogrannare i rapporten. Det är inte svårt att inse att attityder vid anställningar kan vara helt speciella inom hotell och restaurangbranchen.

Därför tvivlar jag (redan efter det lilla jag sett) på att undersökningen skulle ha något större allmängiltigt (kunskaps-)värde vad avser diskriminering av invandrarbarn.

Kjell
knatte
Suédonaute accro
Suédonaute accro

Messagepar suede » Sam Déc 16, 2006 8:52 pm

det vore intressantare att veta hur man får diskriminera och hur man inte får.

Det var väl en fråga. Iaf förvantar du mer information.

Som du får av LaFred
Lafred a écrit:Att göra skillnader mellan olika människor är tillåtet. Däremot är det inte tillåtet att under en tjänstetillsättning välja bort en person enbart av den anledning att den har utländsk bakgrund. Då är diskriminerar man och det är förbjudet. Jag förstår inte din fråga Knatte.

Din sista fråga fattar jag inte. Det finns skillnader mellan diskriminera och välja nån.
suede
Site Admin
Site Admin

Publicite

.

Retourner vers Svenska Torget