Jag har fått den frågan från en svensk kompis.
Varför äter man pannkaka och ärtsoppa på torsdagar ?
François
Modérateurs: AudreyL, Modérateurs

Ryktet går att Gustav III (1746-1792) gav kungligt påbud att hela hans folk, både svenskar och finnar, ska äta ärtor varje torsdag.
Detta för att säkerställa att hela den stora skörden av ärtor faktiskt åts upp inna nästa skörd. På den tiden betraktades ärtorna som nödkost och åts under sommaren i väntan på nästa års skörd. Men ingen kan äta ärtor varje dag i många månader utan att kroppen (och omgivningen) far illa. Därför tyckte kungen att det var en lysande idé att sprida ut ärtätandet över året. Följdaktligen äter fortfarande stora delar av svenska och finska befolkningen ärtsoppa - och pannkakor - på torsdagar.

Ärtsoppa på torsdagen är exempel på hur konservativa många av våra matvanor är (ärtor var dessutom "medeltidens potatis"). Ärtsoppa åts under vår katolska medeltid på torsdagar som motvikt till ons- och fredagen som fastedagar, då endast fisk var tillåten. Detta med fisk på gamla fastedagar finns fortfarande kvar när det gäller långfredagen då många idag äter lax eller annan fisk. Detta med den gamla motsatsen fasta-fest finns även kvar när det t.ex. gäller fettisdagen (med t.ex. bruna bönor o fläsk, palt, kroppkakor och fastlagsbullar) - dagen efter inledde vi under medeltiden fastetiden.

en Dalécarlie ... sympa les maisons rouges et les chevaux et les maisons rouges mais... j'irais bien plus au nord en fait !!!!!
kanelbulle a écrit::(![]()
Jag skulle inte ha läst det...nu saknar jag mina "crèpes" på fredagar
![]()

Utilisateurs parcourant ce forum: Aucun utilisateur enregistré et 1 invité